Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Dr. C.C. (Lieke) Holdinga

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programme group: Domain Specific Learning
Fotograaf: Bastiaan Heus

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 127
Postadres
  • Postbus 15776
    1001 NG Amsterdam
  • Profiel

    Als postdoctoraal onderzoeker maak ik deel uit van een onderzoeksteam dat de effectiviteit onderzoekt van een traject waarin vmbo-docenten worden geschoold in taalgericht lesgeven.

    Sinds 2018 ben ik verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Naast mijn baan als docent Nederlands op een middelbare school voerde ik tussen 2018 en 2023 een promotieonderzoek uit naar schrijfvaardigheidsontwikkeling in vaklessen. Op 17 november 2023 verdedigde ik mijn proefschrift 'Disciplinary writing: Four empirical studies on historical and philosophical literacy'. 

  • Publicaties

    2024

    • Holdinga, C. C., van Drie, J. P., & Rijlaarsdam, G. C. W. (2024). Een goede tekst leren schrijven in de les geschiedenis. Levende Talen Tijdschrift, 25(4), 3-25.
    • Holdinga, L., van Drie, J., & Rijlaarsdam, G. (2024). Fostering philosophy teachers' disciplinary writing practice: A multiple-case design study. Journal of Writing Research, 16(1), 39-77. https://doi.org/10.17239/jowr-2024.16.01.02

    2023

    • Flores-Ferres, M., Van Weijen, D., Van Ockenburg, L., Ten Peze, A., Alkema, E., Holdinga, L., & Rijlaarsdam, G. (2023). Writing to understand and being understood: Basic design principles for writing instruction. In A. Galvão Spinillo, & C. Sotomayor (Eds.), Development of Writing Skills in Children in Diverse Cultural Contexts: Contributions to teaching and learning (pp. 393-427). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-29286-6_18 [details]
    • Holdinga, L., van Drie, J., Janssen, T., & Rijlaarsdam, G. (2023). Writing to learn history: An instructional design study. L1-Educational Studies in Language and Literature, 23(1), 1-45. https://doi.org/10.21248/l1esll.2023.23.1.526 [details]

    2021

    • Holdinga, L., Janssen, T., & Rijlaarsdam, G. (2021). The relationship between students’ writing process, text quality, and thought process quality in 11th-grade history and philosophy assignments. Written Communication, 38(4), 544-586. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/07410883211028853 [details]

    2024

    • Holdinga, C. C. (2024). Schrijven bij alle vakken. In Werkconferentie Platform Taalgericht Vakonderwijs

    2022

    2024

    • Holdinga, C. C. (2024). Schrijven bij filosofie. Paper presented at Filosofie Olympiade, Leusden, Netherlands.

    Spreker

    • Holdinga, L. (speaker) (2-12-2022). Bundel de krachten in de school: een ‘good practice’ voor schrijfonderwijs, Congres Levende Talen.
    • Holdinga, L. (speaker) (7-7-2022). Goed redeneren, matig formuleren. Hoe leerlingen lees-schrijftaken maken bij geschiedenis en filosofie, Onderwijs Research Dagen, Hasselt.
    • Luna, M. (speaker), Holdinga, L. (speaker), Rijlaarsdam, G. (speaker), van Drie, J. (speaker), Villalon, R. (speaker), Martin, E. (speaker), Martinez-Alvarez, I. (speaker) & Cuevas, I. (speaker) (2022). Supporting teachers to develop interventions on argumentative writing strategies., SIG Writing Conference 2022, Umea.
    • Holdinga, L. (speaker), Janssen, T. (speaker), van Drie, J. (speaker) & Rijlaarsdam, G. (speaker) (2022). Learning history through evaluative writing tasks: an instructional design study., SIG Writing Conference 2022, Umea.
    • Holdinga, L. (speaker) (25-8-2021). Secondary school students’ cognitive processes while writing-from-sources in history and philosophy, Earli, Gothenburg.

    2023

    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    Geen nevenwerkzaamheden