Projecten:
- Woordenschatverwerving: projectleidster van de
woordenschatprogramma´s Manantial en Caudal.
- Luistervaardigheid: projectleidster
luistervaardigheidmateriaal van het programma Auna :
videofragmenten met toetsen in de digitale leeromgeving
Blackboard.
- Videoconferentie: internationale samenwerkingsprojecten
opgezet met de Universiteit van Nebrija te Madrid en la
Escuela Superior de Idiomas.
- Spreekvaardigheid: projectleidster van de spraakprogramma
Cuéntame , een digitale leeromgeving met individuele
feedback voor tweede jaars studenten.
- Spreekvaardigheid: projectleidster van een digitale
spraakomgeving Voiceresponse opgezet voor de talen:
Russisch, Pools, Tsjechisch, Noors, Zweeds en Spaans.
- ICTO onderzoeksproject UvA 2011: onderzoeksmodule generen
voor uitspraaktraining en een trainingsprogramma samenstellen
voor de Spaanse klinkerproductie.
Lezingen en workshops
- Workshop ASELE 2006: woordenschatverwerving in digitale
werkomgeving.
- Mastercourse UvA 2007: materiaal ontwikkelen voor de
vaardigheden van TTV.
- Workshop Universiteit van Leiden 2008: toetsen
ontwikkelen met digitale leeromgeving.
- Deskundigheidsbevordering UVA 2008: demonstratie
internationale samenwerkingsprojecten met de Universiteit en
Hogeschool van Madrid.
- Workshop Voiceresponse UvA 2009: digitale werkomgeving
samengesteld voor de talen Russisch, Noors, Zweeds,Pools en
Tsjechisch voor de spreekvaardigheid.
- Presentatie: Fix your vowels: computer-assisted
training by Dutch learners of Spanish vowels, V Congreso
Internacional de Fonética Experimental, Cáceres 2011.
Overigen:
- Leermethode: A usted la palabra , Wolters Noordhoff,
1998.
- Manantial y Cuadal, dos instrumentos informatizados
para el aprendizaje autónomo del español, Actas de XVI
Congreso de ASELE, 2005.
- 2009 nominatie Docent van het Jaar: speciale prijs
voor vernieuwing en passie.
Onderzoek
1.Phd-project
Fix your vowels: the perception and production of
Spanish vowels by Dutch learners
2. Summary of research
It is common knowledge that foreign learners struggle when
it comes to producing the sounds of the target language
accurately. Research in second-language speech acquisition has
shown that in order to achieve native-like production of sounds
in a foreign language, the learner must first become proficient
in perceiving these sounds. That is, if Dutch listeners
perceive Spanish vowel sounds through their L1categories, they
are likely to produce them through their first language (L1)
categories, i.e. in a non-native way, thus with a foreign
accent.
The study has the following objectives: 1) to thoroughly
assess the perception and production of L2 Spanish vowels by
Dutch learners, 2) to conduct a longitudinal study
investigating the perception and production of Spanish vowels
by Dutch learners during a ten-week computer-assisted training,
3) to empirically test the Multiple Categorization Assimilation
of Escudero‟s (2005) L2LP model, 4) to improve and test the
vowel training tool Fix your vowels , which was
elaborated on in a previous study, and designed to accelerate
and improve foreign vowel production.
3.
The supervisors/promotors
- promotor: Prof. Dr. A. Baker (UvA)
- co-promotor: Dr. P. Escudero (CSCA, UvA)
Key words: speech perception and production, sound
categorization, phonetics, phonology, psycholinguistics,
language acquisition, computer based training.