Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Prof. dr. M. (Maroesjka) van Nieuwenhuijzen

Bijzonder Hoogleraar LVB, Ouderschap, en Jeugdbescherming
Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programme group: Forensic Child and Youth Care
Fotograaf: Kirsten van Santen

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 127
Postadres
  • Postbus 15776
    1001 NG Amsterdam
Contactgegevens
Social media
  • Profiel

    Biografie

    Maroesjka van Nieuwenhuijzen studeerde Algemene Taalwetenschap en Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Ze promoveerde in 2004 bij de vakgroep Orthopedagogiek aan de Universiteit Utrecht op het onderzoek ‘Social information processing in children with mild intellectual disabilities’. Van 2005-2010 was ze post doc en docent-onderzoeker bij de vakgroep Ontwikkelingspsychologie aan de UU. Van 2010-2017 was ze universitair docent aan de VU (Orthopedagogiek). Daarnaast was ze van 2009-2011 lector Gehandicaptenzorg en Jeugdzorg aan de Hogeschool Leiden. Ze is sinds 2017 senior onderzoeker en hoofd van het onderzoeksteam bij Expect Jeugd, Expertisecentrum Partners voor Jeugd. Ze heeft als projectleider en co-promotor diverse onderzoeksprojecten opgezet en begeleid, en heeft onderwijservaring in BA en MA opleiding op het gebied van LVB, opvoeding, jeugdzorg en jeugdbescherming, en onderzoeksvaardigheden.

    Haar expertise ligt op het gebied van risico- en beschermende factoren voor gedragsproblematiek van jeugdigen met LVB, opvoeding van ouders met LVB, effectiviteit van gedragsinterventies en diagnostische instrumenten, in jeugdhulpverlening, gehandicaptenzorg, en het gedwongen kader. 

     

    Leerstoel

    De leerstoel  LVB, Ouderschap, en Jeugdbescherming is ingesteld vanwege Partners voor Jeugd, een overkoepelend samenwerkingsverband van organisaties die actief zijn in de (preventieve) jeugdbescherming en jeugdreclassering.

    De leerstoel richt zich op jeugdigen en ouders met een licht verstandelijke beperking (LVB). Naast problemen met leren en het begrijpen van informatie, hebben mensen met een LVB ook een grotere kans op gezondheids-, psychische en financiële problemen, en maken ze in hun jeugd vaker traumatische gebeurtenissen mee. Door deze complexe problematiek is voor ouders met LVB de opvoeding een grote uitdaging en hebben deze gezinnen helaas relatief vaker te maken met langdurige en complexe jeugdhulpverlenings- en jeugdbeschermingstrajecten.

    Professionals hebben de taak om het kind te beschermen en tegelijkertijd de ouder zo goed mogelijk te ondersteunen bij de opvoeding. Om de behoeften van gezinnen van ouders met LVB eerder te herkennen en tijdig de juiste hulp en ondersteuning in te zetten, richt de leerstoel zich ten eerste op risico- en beschermende factoren voor problematische opvoeding en jeugdbeschermingstrajecten. Ten tweede richt de leerstoel zich op preventief ondersteunen, gezien het huidige gebrek aan effectieve preventieve interventies die gezinnen van ouders met LVB integraal en duurzaam ondersteunen. Tot slot richt de leerstoel zich op de effecten van jeugdbeschermingsmaatregelen. Het is nog onvoldoende bekend wat het effect is van ingrijpende maatregelen zoals een onder toezichtstelling, en welke factoren een rol spelen bij de uitkomsten van verschillende trajecten.

  • Publicaties

    2020

    • Van Bockstaele, B., van der Molen, M. J., van Nieuwenhuijzen, M., & Salemink, E. (2020). Modification of hostile attribution bias reduces self-reported reactive aggressive behaviour in adolescents. Journal of Experimental Child Psychology, 194, [104811]. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2020.104811 [details]
    • Van Rest, M. M., Vriens, A., Matthys, W., & van Nieuwenhuijzen, M. (2020). De Sociale Informatie VerwerkingTest ‘SIVT’ biedt inzicht in individuele verschillen in sociale informatieverwerking van kinderen en adolescenten met gedragsproblemen. Kind & Adolescent, 41, 122-140.
    • Van Rest, M. M., van Nieuwenhuijzen, M., Kupersmidt, J., Vriens, A., Schuengel, C., & Matthys, W. (2020). Accidental and ambiguous situations reveal specific social information processing biases and deficits in adolescents with low intellectual level and with clinical levels of externalizing behavior. Journal of Abnormal Child Psychology. https://doi.org/10.1007/s10802-020-00676-x

    2019

    • Van Rest, M. M., Matthys, W., van Nieuwenhuijzen, M., De Moor, M. H. M., Vriens, A., & Schuengel, C. (2019). Social information processing skills link executive functions to aggression in adolescents with mild to borderline intellectual disability. Child Neuropsychology, 25(5), 573-598. https://doi.org/10.1080/09297049.2018.1495186

    2018

    • Dörenberg, V., De Veer, A. J. E., Francke, A. L., Embregts, P. J. C. M., van Nieuwenhuijzen, M., & Frederiks, B. J. M. (2018). Applying restrictive measures in the care of adolescents with mild intellectual disabilities: Attitudes of support staff and policy implications. Journal of Policy and Practices in Intellectual Disabilities, 15, 26-35.
    • Schippers, B., Frederiks, B., van Nieuwenhuijzen, M., & Schuengel, C. (2018). Reliability and feasibility of systematic registration of restraints in care for people with intellectual disabilities. Journal of Policy and Practices in Intellectual Disabilities, 15(3), 202-213. https://doi.org/10.1111/jppi.12252

    2017

    • Reuzel, E., Embregts, P. J. C. M., Bosman, A., van Nieuwenhuijzen, M., & Jahoda, A. (2017). Perceptions and expectations of regular support meetings between staff and people with an intellectual disability. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 42(2), 142-150.
    • Schuiringa, H. D., van Nieuwenhuijzen, M., Orobio De Castro, B., & Matthys, W. C. H. J. (2017). Executive Functions and Processing Speed in Children With Mild to Borderline Intellectual Disabilities and Externalizing Behavior Problems. Child Neuropsychology, 23(4), 442-462. https://doi.org/10.1080/09297049.2015.1135421
    • Schuiringa, H., Van Nieuwenhuijzen, M., Orobio De Castro, B., Lochman, J. E., & Matthys, W. (2017). Effectiveness of an Intervention for Children with Externalizing Behavior and Mild to Borderline Intellectual Disabilities: A Randomized Trial. Cognitive Therapy and Research, 41(2), 237-251. https://doi.org/10.1007/s10608-016-9815-8
    • van Nieuwenhuijzen, M., Van Rest, M. M., Embregts, P. J. C. M., Vriens, A., Oostermeijer, S., Van Bokhoven, I., & Matthys, W. (2017). Executive functions and social information processing in aggressive adolescents. Child Neuropsychology, 23(2), 228-241.

    2016

    • Oostermeijer, S., van Nieuwenhuijzen, M., Van de Ven, P. M., Popma, A., & Janssen, L. M. C. (2016). Social information processing problems related to reactive and proactive aggression of adolescents in residential treatment. Personality and Individual Differences, 90, 54-60.

    2015

    • Klein Velderman, M., Dusseldorp, E., van Nieuwenhuijzen, M., Junger, M., Paulussen, T. G. W. M., & Reijneveld, S. A. (2015). Cultural, social and intrapersonal factors associated with clusters of co-occurring health-related behaviours among adolescents. European Journal of Public Health, 25(1), 31-37. https://doi.org/10.1093/eurpub/cku051
    • Schuiringa, H., van Nieuwenhuijzen, M., Orobio de Castro, B., & Matthys, W. (2015). Parenting and the parent-child relationship in families of children with mild to borderline intellectual disabilities and externalizing behavior. Research in Developmental Disabilities, 36, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2014.08.018

    2014

    • Dusseldorp, E., Klein Velderman, M., Paulussen, T. W. G. M., Junger, M., van Nieuwenhuijzen, M., & Reijneveld, S. A. (2014). Targets for primary prevention: Cultural, social and intrapersonal factors associated with co-occurring health-related behaviours. Psychology & Health, 29(5), 598-611. https://doi.org/10.1080/08870446.2013.879137
    • Reuzel, E., Embregts, P. J. C. M., Bosman, A. M. T., Cox, R. F. A., van Nieuwenhuijzen, M., & Jahoda, A. (2014). Verbal Interactional Dominance and Coordinative Structure of Speech Rhythms of Staff and Clients with an Intellectual Disability. Nonlinear Dynamics Psychology and Life Sciences, 18(4), 371-396.
    • van Rest, M. M., van Bokhoven, I., van Nieuwenhuijzen, M., Embregts, P. J. C. M., Vriens, A., & Matthys, W. (2014). Developing a new assessment procedure of social information processing in adolescents within secure residential care. Research in Developmental Disabilities, 35(6), 1402-1411. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2014.03.010

    2013

    • Reuzel, E., Embregts, P. J. C. M., Bosman, A. M. T., Cox, R., van Nieuwenhuijzen, M., & Jahoda, A. (2013). Conversational Synchronization in Naturally Occurring Settings: A Recurrence-Based Analysis of Gaze Directions and Speech Rhythms of Staff and Clients with Intellectual Disability. Journal of Nonverbal Behavior, 37(4), 281-305. https://doi.org/10.1007/s10919-013-0158-9
    • Reuzel, E., Embregts, P. J. C. M., Bosman, A. M. T., van Nieuwenhuijzen, M., & Jahoda, A. (2013). Interactional patterns between staff and clients with borderline to mild intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 57(1), 53-66. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2011.01515.x

    2012

    • Kaal, H. L., Brand, E. F. J. M., & van Nieuwenhuijzen, M. (2012). Serious juvenile offenders with and without intellectual disabilities. Journal of Learning Disabilities and Offending Behaviour, 3, 66-77.
    • Reijneveld, S. A., van Nieuwenhuijzen, M., Klein Velderman, M., Paulussen, T. W. G. M., & Junger, M. (2012). Clustering of health and risk behaviour in immigrant and indigenous Dutch residents aged 19-40 years. International Journal of Public Health, 57(2), 351-361. https://doi.org/10.1007/s00038-012-0350-4
    • van Nieuwenhuijzen, M., & Vriens, A. (2012). (Social) Cognitive skills and social information processing in children with mild to borderline intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 33, 426-434.

    2011

    • van Nieuwenhuijzen, M., Vriens, A., Scheepmaker, M., Smit, M., & Porton, E. (2011). The development of a diagnostic instrument to measure social information processing in children with mild to borderline intelligence. Research in Developmental Disabilities, 32, 358-370.

    2009

    • Embregts, P. J. C. M., Didden, R., Schreuder, N., Huitink, C., & van Nieuwenhuijzen, M. (2009). Aggressive behavior in individuals with moderate to borderline intellectual disabilities who live in a residential facility: An evaluation of functional variables. Research in Developmental Disabilities, 30(4), 682-688. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2008.04.007
    • Embregts, P., & van Nieuwenhuijzen, M. (2009). Social information processing in boys with autistic spectrum disorder and mild to borderline intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 53, 922-931. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2009.01204.x
    • van Nieuwenhuijzen, M., Junger, M., Klein Velderman, M., Wiefferink, K. H., Paulussen, T. W. G. M., Hox, J., & Reijneveld, S. A. (2009). Clustering of health-compromising behavior and delinquency in adolescents and adults in the Dutch population. Preventive Medicine, 48(6), 572-578. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2009.04.008
    • van Nieuwenhuijzen, M., Orobio de Castro, B., Wijnroks, L., Vermeer, A., & Matthys, W. (2009). Social Problem-Solving and Mild Intellectual Disabilities: Relations With Externalizing Behavior and Therapeutic Context. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 114(1), 42-51. https://doi.org/10.1352/2009.114:42-51
    • van Nieuwenhuijzen, M., Orobio de Castro, B., van Aken, M. A. G., & Matthys, W. (2009). Impulse control and aggressive response generation as predictors of aggressive behaviour in children with mild intellectual disabilities and borderline intelligence. Journal of Intellectual Disability Research, 53, 233-242. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2008.01112.x

    2006

    • van Nieuwenhuijzen, M., Orobio de Castro, B., Valk, I. V. D., Wijnroks, L., Vermeer, A., & Matthys, W. (2006). Do social information-processing models explain aggressive behaviour by children with mild intellectual disabilities in residential care? Journal of Intellectual Disability Research, 50, 801-812. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2005.00773.x

    2005

    • van Nieuwenhuijzen, M., Bijman, ER., Lamberix, ICW., Wijnroks, L., Orobio de Castro, B., Vermeer, A., & Matthys, W. (2005). Do children do what they say? Responses to hypothetical and real-life social problems in children with mild intellectual disabilities and behaviour problems. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 419-433. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2005.00674.x

    2004

    • van Nieuwenhuijzen, M., Orobio de Castro, B., Wijnroks, L., Vermeer, A., & Matthys, W. (2004). The relations between intellectual disabilities, social information processing, and behaviour problems. European Journal of Developmental Psychology, 1(3), 215-229. https://doi.org/10.1080/17405620444000111

    2012

    • Embregts, P., Reuzel, E., Bosman, A., van Nieuwenhuijzen, M., & Jahoda, A. (2012). Interactional patterns between staff and clients with borderline to mild intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 56(7-8), 772.

    2006

    • Klein Velderman, M., Junger, M., Wiefferink, C., Van Nieuwenhuijzen, M., Reijneveld, S., & Paulussen, T. (2006). Clustering of risk behaviours among adolescents and adults in The Netherlands. European Journal of Public Health, 16, 171.

    2004

    • van Nieuwenhuijzen, M., Orobio de Castro, B., Wijnroks, L., Vermeer, A., & Matthys, W. (2004). The relation between social information processing and behaviour problems in children with mild intellectual disabilities (MID). Journal of Intellectual Disability Research, 48, 291.

    2013

    • Schuiringa, H. D., Van Nieuwenhuijzen, M., Orobio de Castro, B., & Matthys, W. C. H. J. (2013). Samen Stevig Staan: Een kind-ouder interventie voor jeugdigen met externaliserende gedragsproblemen en een licht verstandelijke beperking. In Met het Oog op Behandeling (pp. 85-90). Landelijk kenniscentrum LVG/ De Borg.
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Nederlands Jeugd Instituut
      Lid Erkenningscommissie Justitiele Interventies
    • Stichting Philadelphia Zorg
      Lid Klachtencommissie
    • Expect Jeugd
      Senior onderzoeker