Philip van Praag is Universitair Hoofddocent politicologie bij de afdeling politicologie en verbonden aan the Amsterdam School of Communication Research (ASCoR) en sinds 2010 tevens aan the Amsterdam Institute of Social Sciences Research (AISSR).
Hij is tevens directeur van de Bachelor Politicologie
Hij publiceert regelmatig over politiek en media, verkiezingen, referenda en Nederlandse politiek
Recente artikelen en boekbijdragen:
- 'Media en hun rol in de Nederlandse democratie'. In: R. Andeweg en J. Thomassen (red.) (2011) Democratie doorgelicht; het functioneren van de Nederlandse democratie. Leiden University Press pp. 387 - 406 (samen met Jos de Beus en Kees Brants).
- 'The new Cultural Cleavage: Immigration and the challenge to Dutch Politics and Media'. In: Kees Brants & Katrin Voltmer(eds)(2011) Political Communication in Postmodern Democracy; Challenging the Primacy of Politics. London: Palgrave Macmillan, pp. 200 - 214 (samen met Maud Adriaansen).
- Adriaansen, M. L., Van Praag, P., & De Vreese, C. (2010). Substance matters: How news content can reduce political cynicism. International Journal of Public Opinion Research . vol 22/4 pp. 433-457
- 'Verkiezingscampagnes in België en Nederland; vergelijkbare landen, verschillende campagnes? ' Res Publica, 2010 /3, pp. 375 - 390. (samen met Peter van Aelst
- 'The Fourth Estate as Superpower? An empirical study of perceptions of media power in Belgium and the Netherlands'. In Journalism studies , vol 9, no 4, 494 -511 (samen met Peter Van Aelst, Kees Brants, Claes De Vreese, Michiel Nuytemans, and Arjen Van Dalen)
- 'Nieuwe scheidslijnen en de turbulente relatie tussen politiek, media en burgers'. I n: Huub Dijstelbloem, Paul den Hoed, Jan Willem Holtslag & Steven Schouten (red.) Het gezicht van de publieke zaak, Openbaar Bestuur onder ogen . WRR Verkenning 23 (pp. 241-272). Amsterdam : Amsterdam University Press, 2010 (samen met Maud Adriaansen).
- 'De verkiezingscampagne: professioneler en feller' In K. Aarts, H. Van der Kolk enM. Rosema (red.) Een verdeeld electoraat, De Tweede Kamerverkiezingen van 2006. Utrecht: Spectrum, 2007, pp. 97- 119.
- ' Erosion of Political trust in the Netherlands: Structural orTemporarily? A Research Note' . In Acta Politica 42, pp. 443-458 (met Wouter van der Brug).
- 'De Dubbele Agenda van de Raad van State', In: Nederlands Juristenblad, nr 40 (2007), pp. 2547 - 2550. (n.a.v. van het advies van de Raad van State dat er in Nederland geen nieuw referendum nodig is over de Europese grondwet)
- 'Wanneer ging het mis met de PvdA - campagne?' In: Frans Becker en René Cuperus (red.) Verloren Slag; De PvdA en de verkiezingen van november 2006. Amsterdam: Jan Mets/WBS, 2007, pp. 85 - 106
- 'The Dynamics of Opinion Formation in Local Popular Referendums: Why the Dutch Always Say No'. International Journal of Public Opinion Research, vol 18, nr. 4, pp. 445 -462 (samen met Peter Neijens).
- 'Signs of Media Logic, half a century of political communication in the Netherlands' in Javnost, the public,2006 (1), pp. 25 - 40 ( samen met Kees Brants)
- 'Het Journaal en de Haagse Politiek; van angstige volger tot actieve hoofdrolspeler' in Tijdschrift voor Mediageschiedenis 8/2005, pp. 61 - 78.
- 'De bijl aan de wortel van de democratie?' in
Nederlands juristenblad 39, 4 november 2005, pp. 2040
- 2043
recente boeken :
Politiek en Media in verwarring; De verkiezingscampagnes in het lange jaar 2002 . Amsterdam 2005: Het Spinhuis (samen met Kees Brants)