Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

dhr. dr. J.A. (Jaap) Schuitema

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programme group: Educational Sciences
Fotograaf: Bram Belloni 130425231

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 127
  • Kamernummer:
Postadres
  • Postbus 15776
    1001 NG Amsterdam
  • Publicaties

    2019

    • Wijsman, L., Saab, N., Schuitema, J., van Driel, J., & Westenberg, M. (2019). Promoting performance and motivation through a combination of intrinsic motivation stimulation and an extrinsic incentive. Learning Environments Research, 22(1), 65-81.

    2018

    • Kruit, P., Oostdam, R. J., Van den Berg, E., & Schuitema, J. A. (2018). Performance assessment as a diagnostic tool for science teachers. Research in Science Education. DOI: 10.1007/s11165-018-9724-9
    • Rombout, F., Schuitema, J. A., & Volman, M. L. L. (2018). Hoe kan waardegeladen kritisch denken worden onderwezen in filosofische gesprekken? Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte, 110(1), 45-66. DOI: 10.5117/ANTW2018.1.ROMB
    • Kruit, P. M., Oostdam, R. J., Van den Berg, E., & Schuitema, J. A. (2018). Assessing students’ ability in performing scientific inquiry: Instruments for measuring complex science skills in primary education. Research in Science and Technological Education, 36(4), 413-439. DOI: 10.1080/02635143.2017.1421530 [details]
    • Kruit, P. M., Oostdam, R. J., van den Berg, E., & Schuitema, J. A. (2018). Effects of explicit instruction on the acquisition of students’ science inquiry skills in grades 5 and 6 of primary education. International Journal of Science Education, 40(4), 421-441. DOI: 10.1080/09500693.2018.1428777 [details]
    • Schuitema, J. A., Radstake, H., van de Pol, J. E., & Veugelers, W. M. M. H. (2018). Guiding classroom discussions for democratic citizenship education. Educational Studies, 44(4), 377-407. DOI: 10.1080/03055698.2017.1373629

    2017

    • Peetsma, T., Van der Veen, I., & Schuitema, J. (2017). Use of TIME: Time perspective intervention of motivation enhancement. In A. Kostić, & D. Chadee (Eds.), Time perspective: Theory and practice (pp. 217-237). London: Palgrave Macmillan. DOI: 10.1057/978-1-137-60191-9_10 [details]

    2016

    • Schuitema, J., Peetsma, T., & van der Veen, I. (2016). Longitudinal relations between perceived autonomy and social support from teachers and students' self-regulated learning and achievement. Learning and Individual Differences, 49, 32-45. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.05.006 [details]

    2014

    • Schuitema, J., Peetsma, T., & van der Veen, I. (2014). Enhancing student motivation: a longitudinal intervention study based on future time perspective theory. The Journal of Educational Research, 107(6), 467-481. DOI: 10.1080/00220671.2013.836467 [details]

    2012

    • Peetsma, T., Schuitema, J., & van der Veen, I. (2012). A longitudinal study on time perspectives: relations with academic delay of gratification and learning environment. Japanese Psychological Research, 54(3), 241-252. DOI: 10.1111/j.1468-5884.2012.00526.x [details]
    • Schuitema, J., Peetsma, T., & van der Veen, I. (2012). Self-regulated learning and students' perceptions of innovative and traditional learning environments: a longitudinal study in secondary education. Educational Studies, 38(4), 397-413. DOI: 10.1080/03055698.2011.643105 [details]

    2011

    • Schuitema, J. A., & Veugelers, W. M. M. H. (2011). Multicultural contacts in education: a case study of an exchange project between different ethnic groups. Educational Studies, 37(1), 101-114. DOI: 10.1080/03055691003729252
    • Schuitema, J. A., van Boxtel, C. A. M., Veugelers, W. M. M. H., & ten Dam, G. T. M. (2011). The quality of student dialogue in citizenship education. European Journal of Psychology of Education, 26(1), 85-107. DOI: 10.1007/s10212-010-0038-1

    2009

    • Schuitema, J., Veugelers, W., Rijlaarsdam, G., & ten Dam, G. (2009). Two instructional designs for dialogic citizenship education: an effect study. British Journal of Educational Psychology, 79(3), 439-461. DOI: 10.1348/978185408X393852 [details]

    2008

    2007

    • Schuitema, J. A., Veugelers, W. M. M. H., Rijlaarsdam, G. C. W., & ten Dam, G. T. M. (2007). Twee ontwerpen voor waardevormend geschiedenisonderwijs: een effectstudie. Pedagogische Studiën, 84(2), 100-116. [details]
    • Veugelers, W. M. M. H., ten Dam, G. T. M., de Kat, E., Klaassen, C., Leeman, Y. A. M., Leenders, H. H. M., ... Zwaans, A. M. T. (2007). De Pedagogische functie van het onderwijs op klas- en schoolniveau. Inleiding op het themanummer. Pedagogische Studiën, 84(2), 75-83. [details]

    2015

    • Poorthuis, A., Schuitema, J., & van Zwieten, J. (2015). Van faalervaring naar leerervaring: zijn reacties van leerlingen op lage cijfers te beïnvloeden? Amsterdam: Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. [details]
    • Palha, S., Schuitema, J., van Boxtel, C., & Peetsma, T. (2015). The effect of high versus low guidance structured tasks on mathematical creativity. In K. Krainer, & N. Vondrová (Eds.), CERME9: proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education : 4-8 February 2015 (pp. 1039-1045). Prague: Charles University. [details]

    2012

    • Veugelers, W., & Schuitema, J. (2012). Actieve participatie van leerlingen in les, school en samenleving. (Vormgeving van leerprocessen; No. 93). Amsterdam: Department of Child Development and Education, Universiteit van Amsterdam. [details]

    2011

    • Schuitema, J., Radstake, H., & Veugelers, W. (2011). Docenten en de actieve participatie van leerlingen in klassikale discussies. (Pedagogische kwaliteit; No. 85). Amsterdam: Department of Child Development and Education, Universiteit van Amsterdam. [details]

    2010

    • Schellings, G. L. M., Blom, S. V., Braaksma, M. A. H., Schuitema, J. A., Kitslaar, F. G. M., & Geijsel, F. P. (2010). Eindrapportage onderzoek Expeditie Durven, Delen, Doen: Talentontwikkeling op een transparante school Da Vinci College, vestiging Kagerstraat. Amsterdam: Child Development and Education, UvA.
    • Veugelers, W., & Schuitema, J. (2010). Grenzen aan de pedagogische taak van de docent: een verdeling van taken binnen de school en tussen school, ouders, jeugdzorg en politie. (De Pedagogische Kwaliteit; No. 80). Amsterdam: Dep. of Child Development and Education, UvA. [details]

    2009

    • Veugelers, W., & Schuitema, J. (2009). Leerlingen over burgerschapsvorming. (Kortlopend onderwijsonderzoek. pedagogische kwaliteit; No. 75). Amsterdam: Onderzoeksalliantie Pedag. Dimensie vh Onderw/ILO, UvA/ UvH. [details]

    2008

    • Blom, S., Geijsel, F., Schuitema, J., & Kitslaar, F. (2008). Eindrapportage onderzoek Expeditie durven, delen doen 1/9/2007 tot 1/10/2008: IJburg College. Utrecht: VO Raad. [details]
    • Schuitema, J., & Veugelers, W. (2008). Multiculturele contacten in het onderwijs: leerlingen ontmoeten elkaar. (Pedagogische kwaliteit; No. 72). Amsterdam: Onderzoeksalliantie Pedag. Dimensie vh Onderw/ILO, UvA/ UvH. [details]

    2003

    • Schuitema, J. A. (2003). Teaching strategies for moral education: a review. In De Strijd om het Curriculum. 15e Onderwijssociologische Conferentie Amsterdam: SISWO/Inst vd Maatschappijwetenschappen. [details]
    • Schuitema, J. A., ten Dam, G. T. M., & Veugelers, W. M. M. H. (2003). Teaching strategies for moral education: a review. In L. Mason, S. Andreuzza, B. Arfè, & L. Del Favero (Eds.), Abstracts of the 10th Biennial Meeting of the European Association for Research on Learning and Instruction (pp. 713). Padova: Cooperativa Libraria Editrice Università di Padova. [details]

    2016

    • Poorthuis, A., Schuitema, J., & van Zwieten, J. (2016). Reflecteren op presteren in de brugklas. Tijdschrift voor Remedial Teaching, 24(5), 12-16.

    2013

    • Veugelers, W., & Schuitema, J. (2013). Docenten en controversiële issues: Levensbeschouwelijke en politieke thema’s in de schoolvakken biologie en geschiedenis. (Onderwijs en Samenleving; No. 104). Amsterdam: Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Veugelers, W., & Schuitema, J. (2013). Docenten en het beoordelen van waarden. (Onderwijs en Samenleving; No. 101). Amsterdam: Department of Child Development and Education, Universiteit van Amsterdam. [details]

    2009

    • Schuitema, J. A., Schenke, W., van der Voort, M., & Baardman, E. (2009). Onderzoek naar de TOP-trajecten: Talenten ontdekken op het Da Vinci College. Amsterdam: Instituut voor de Lerarenopleiding (oud).
    • Schuitema, J. A., Schenke, W., van der Voort, M., & Baardman, E. (2009). Talenten ontdekken op verschillende gebieden: onderzoek naar de TOP-trajecten op het Da Vinci College. Amsterdam: Instituut voor de Lerarenopleiding (oud).

    2008

    • Schuitema, J. (2008). Over waarden gesproken: Burgerschap en morele vorming bij Geschiedenis. Maatschappij & Politiek, 39(8), 18-19. [details]

    Spreker

    • Schuitema, J. A. (speaker) & Veugelers, W. M. M. H. (speaker) (25-8-2009). Multicultural contacts in education: a case study of an exchange project between different ethnic groups, 13th Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI). Fostering Communities of Learners, Amsterdam (NL).
    • Schuitema, J. A. (speaker), Rijlaarsdam, G. C. W. (speaker), Veugelers, W. M. M. H. (speaker) & ten Dam, G. T. M. (speaker) (25-8-2009). Discussing moral values in history class: A dialogic approach to citizenship education, 13th Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI). Fostering Communities of Learners, Amsterdam (NL).
    • Schuitema, J. A. (speaker), Veugelers, W. M. M. H. (speaker) & ten Dam, G. T. M. (speaker) (2-7-2009). Teaching moral values and multiple perspectives in history class: Two dialogic approaches to citizenship education, 35th Conference of the Association for Moral Education (AME), Utrecht (NL).
    • Schuitema, J. A. (speaker), Emmelot, Y. W. (speaker), Ledoux, G. (speaker) & Oostdam, R. (speaker) (27-5-2009). Talenten Ontwikkelen door Prestaties: de positie, inrichting en functie van TOP-trajecten in het curriculum, Onderwijs Research Dagen (ORD) 2009, Leuven (B).
    • Schuitema, J. A. (speaker), van Boxtel, C. A. M. (speaker), Veugelers, W. M. M. H. (speaker) & ten Dam, G. T. M. (speaker) (13-4-2009). Characteristics of student dialogue in citizenship education, 2009 Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), San Diego (USA).

    Andere

    • Abrantes Garcêz Palha, S. (participant), Schuitema, J. A. (participant), van Boxtel, C. A. M. (participant) & Peetsma, T. (participant) (28-6-2014 - 30-6-2017). Onderwijs Research Dagen, Groningen. Bevordering van excellentie: effecten van een geïntegreerd verrijkingsprogramma voor wiskunde en geschiedenis (organising a conference, workshop, ...).

    2018

    • Kruit, P. M. (2018). Experimenting matters: Learning and assessing science skills in primary education [details]
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Erasmus Universiteit
      Docent