Op donderdag 14 september vieren wij de opening van het academisch jaar 2023-2024 in de Rode Hoed. Thema van dit jaar is 'Kunst(mat)ig'.
Kerngegevens van evenement Facultaire opening academisch jaar 2023-2024
14 september 2023
17:00 -22:30

16.30 - 17.00 uur Inloop
17.00 uur Welkomstwoord door Marieke de Goede, decaan
17.10 Programma Kunst(mat)ig met:

Simone Atangana Bekono - Marshmallow
Simone Atangana Bekono geeft een korte reflectie op haar ervaring als Honorary Fellow aan de Faculteit der Geesteswetenschappen, waar zij haar focus legde op intersectionele benaderingen van intimiteit in hedendaagse literatuur. Tijdens het fellowship werkte ze ook aan haar in januari 2024 te verschijnen dichtbundel Marshmallow. De gedichten in Marshmallow bestaan uit twee monologen van personages die reflecteren op thema’s als lust, geweld, intimiteit, transformatie, rouw en romantiek.

Marleen Rensen -  Leven en kunst(matigheid): Amsterdam in dagboeken
Voor het historisch onderzoek naar Amsterdam zijn dagboeken unieke bronnen, die een authentiek, menselijk perspectief geven op het dagelijks stadsleven. Voor sommige Amsterdammers is het schrijven van een dagboek een levensbehoefte, voor andere (ook) een kunstvorm. Maar is het dagboek niet vooral een westers genre? Veel migranten die zich in de hoofdstad vestigden, hielden nooit een dagboek bij. Hoe kunnen we hun levensverhalen verzamelen? Kan kunst hierbij helpen? En AI?

Niels ten Oever - Matige en machtige technologie: the critical infrastructure lab
Infrastructuur is lange tijd overgelaten aan de markt, maar staat nu volop in de belangstelling als geopolitiek strijdperk. Dit is ook niet vreemd als je bedenkt dat infrastructuur de onzichtbare regels stelt voor het leven van alledag. Het critical infrastructure lab onderzoekt macht en mogelijkheden in transnationale communicatie-infrastructuren, van telegraaf en internet tot 5G. Hoe kan een communicatie-infrastructuur eruitzien die mens en planeet centraal stelt in plaats van winst en kapitaal?

Intermezzo Dans
Work in progress van Choreograaf Kirsten Wicklund, muziek Amarili mia bella – Guilio Caccini, dansers Bo-Ann Zehl en Robin Park van de Junior Company van het Nationale Ballet.

Esther Weltevrede - Kunst(mat)ige sociale media-persona’s
Op sociale media hebben kunstmatige persona’s een eigen dualiteit en dynamiek. Esther Weltevrede bespreekt methoden voor het identificeren, analyseren en begrijpen van ongeautoriseerde en verborgen nepaccounts, cruciaal in het kader van hedendaagse zorgen over online manipulatie. Tevens komt het gebruik van opzettelijk gecreëerde, inventieve onderzoekspersona’s aan bod, met een focus op het bestuderen van personalisatiealgoritmen en de wijze waarop deze de gebruikerservaring vormgeven.

Tommy Tse - I’m a Barbie girl, in the AI world: Artful, artificial, affective…
Door kunstmatige intelligentie kun je eruitzien als Barbie / schrijven als Shakespeare / denken als een machine – maar je nog altijd geen mens voelen. Terwijl geesteswetenschappers vraagtekens beginnen te plaatsen bij hun onderzoeksdoelen en -methoden, hun onderwijs en de plek van hun vakgebied in het tijdperk van AI, vraagt Tommy Tse zich af: Hoe kan ik beter denken / werken / leven met kunstmatige intelligentie?

Jitte Waagen -  AI in het 4D Research Lab, toepassing, reflectie en toekomst
Jitte Waagen licht toe waar AI, in de vorm van bijvoorbeeld machine learning en ChatGPT, in het werk van het 4D Research Lab wordt gebruikt of in zicht begint te raken. Wat is de zin, en de onzin, van de huidige toepassingsmogelijkheden, en wat zijn potentieel interessante mogelijkheden voor onderzoek in het 4D Research Lab in de nabije toekomst?

18.10  uur            Slotwoord door Marieke de Goede

Intermezzo Opera

No. 1 Chanson du Depart, No. 2 Chanson a Dulcinee & No. 3 Chanson du Duc, uitgevoerd door Georgiy Derbas-Richter, bariton en Amy Chang, piano (De Nationale Opera Studio).

18.15 - 23.00 uur            Feestelijke borrel

Meld je aan via het formulier hieronder: