Op woensdagavond verscheen in NRC een artikel over een geval van sociale onveiligheid aan de Faculteit der Geesteswetenschappen. We vinden het pijnlijk, maar ook goed dat de problemen waarover het artikel gaat naar voren komen.

Voorop staat dat we studenten en medewerkers een veilige omgeving willen bieden voor hun studie en werk. Signalen over grensoverschrijdend gedrag nemen wij daarom zeer serieus. Nadat we dit najaar in deze zaak nieuwe signalen hebben ontvangen is een extern onderzoek gestart. De docent is voor de periode dat dit onderzoek loopt volledig uit het onderwijs gehaald. We vinden het belangrijk hiermee zorgvuldig om te gaan en met het oog op de privacy van betrokkenen en het goede verloop van het onderzoek vertrouwelijkheid te betrachten.

In het algemeen vinden wij het uiterst belangrijk dat ongewenst gedrag bespreekbaar is, dat er meldingen worden gedaan en dat signalen worden opgepakt. Studenten en medewerkers worden actief gewezen op de mogelijkheden om ongewenst gedrag aan te kaarten, leidinggevenden krijgen trainingen en procedures bij de klachtencommissie - zoals beschreven in het artikel – zullen worden aangepast en toegankelijker gemaakt.