Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Om het curriculum van de Faculteit der Geesteswetenschappen diverser te maken is opleidingen gevraagd nieuwe vakken te ontwikkelen rondom het thema diversiteit. Uit de inzendingen zijn vier 6-EC vakken gekozen die vanaf het komende academisch jaar zullen worden aangeboden, voor een periode van twee jaar. Het gaat om twee bachelorvakken, ‘Netherlands in the World’ en ‘Decolonising Media Studies – From Theory to Practice’, en twee mastervakken, ‘Gender, Race & Power in EUropean Security’ en ‘Sugar and the world: how sweets impact globalization and diversity’.

De nieuwe vakken geven de faculteit de mogelijkheid om meer aandacht te besteden aan diversiteit. ‘De onderwerpen van de winnende vakken zijn erg divers: van Gender, Race & Power tot Sugar and the World. Volgens mij zit er voor bijna iedere student wel een interessant vak bij,’ vertelt Frauke Vandoren, student-lid van de Opleidingscommissie van de ACASA-masters, die meestemde over de vakken. Ook Nelson Addo, die als student-lid van het Dagelijks bestuur van de faculteit meestemde, is blij met de winnende vakken: ‘De combinatie van de uiteindelijk gekozen vakken had wat mij betreft niet beter gekund. Met deze selectie wordt er zowel gekeken naar de doorwerkingen die het imperialistisch verleden heeft op onze samenleving vandaag de dag, maar ook naar noties van hedendaagse globalisatie, en de parallellen daartussen.’

Copyright: FGw
De winnende vakken genereren naar mijn idee aandacht voor thema's die tot op heden onvoldoende belicht worden binnen onze faculteit. Nelson Addo

De vakken kwamen als winnaars uit de bus na een stemronde waarin zowel opleidingsdirecteuren als de hierboven genoemde studenten punten konden toekennen. In totaal deden er tien voorstellen voor bachelorvakken en zes voor mastervakken mee aan de call. Belangrijk voor de studenten was onder andere de toegankelijkheid van de vakken voor een zo breed mogelijk publiek, leggen Vandoren en Addo uit. De vier winnende vakken worden bijvoorbeeld allemaal in het Engels gegeven. ‘Zo hebben zowel Nederlandse als internationale studenten de kans om een nieuw diversiteitsvak te volgen,’ aldus Vandoren. 

Het is een belangrijke stap richting een inclusiever curriculum. Frauke Vandoren

Addo heeft er tevens op gelet of de vakken echt een toevoeging aan het curriculum zouden zijn, vertelt hij. ‘Dit spreekt mij het meest aan: de winnende vakken genereren naar mijn idee aandacht voor thema's en perspectieven die tot op heden onvoldoende belicht en gerepresenteerd worden binnen onze faculteit.’ Vandoren bevestigt dit: ‘Het is een belangrijke stap richting een inclusiever curriculum.’

Bachelorvak ‘Netherlands in the World’

‘Studenten bestuderen in dit vak hoe twee mondiale vraagstukken de Nederlandse samenleving raken: dekolonisering en de klimaatcrisis. Dit gebeurt vanuit het perspectief van diversiteit en inclusiviteit. Elk onderwerp wordt eerst cultuurhistorisch benaderd en vervolgens geanalyseerd in het hedendaagse debat,’ aldus Marrigje Paijmans, die samen met Jan Rock dit vak ontwierp. Op deze manier worden de Nederlandse samenleving en cultuur zichtbaar gemaakt als ten voeten uit divers.

Copyright: FGw
We organiseren een leesclub, een debat en een excursie naar de slavernijtentoonstelling van het Rijksmuseum. Marrigje Paijmans

De studenten leren niet alleen vraagstukken vanuit hun eigen expertise en in samenwerking met andere expertises aan te pakken, maar ontwikkelen ook kennis over en sensitiviteit voor de visies en belangen van anderen, legt Paijmans uit. Wat het vak extra interessant maakt zijn de activiteiten die de studenten zullen ondernemen, vertelt Paijmans. Zo organiseren we een leesclub, een debat en een excursie naar de slavernijtentoonstelling van het Rijksmuseum. Ook willen we curatoren en andere experts van buiten de UvA aan het woord laten.

Het idee voor het vak kwam voort uit het ontwerpproces van een nieuwe minor Dutch Studies, waarvan dit vak de grande finale gaat vormen, vertelt Paijmans. Het vak wordt tevens aangeboden als facultair keuzevak en staat open voor alle studenten.

Bachelorvak ‘Decolonising Media Studies – From Theory to Practice’

Het vak Decolonising Media Studies – From Theory to Practice haalt studenten uit hun bubbel door ze projecten uit te laten voeren met partners en gemeenschappen in de stad die zich bezighouden met diversiteitsvraagstukken, zoals de Black Archives, Imagine IC Bijlmer, het Tropenmuseum, Framer Framed, Amsterdam Museum, en de Chinese Vrouwenstichting Ho-Yin. Het idee kwam volgens docent Leonie Schmidt voort uit twee gerelateerde problemen bij de snelgroeiende en snel internationaliserende opleidingen van Mediastudies. ‘Enerzijds voelt de diverse studentenpopulatie zich vervreemd van het bijna uitsluitend ‘westerse’ programma en anderzijds observeren we dat studenten veelal in hun eigen (culturele-/studenten-) bubbel blijven.’

Copyright: Leonie Schmidt
Ik denk dat het studenten zal aanspreken dat ze hun kennis direct in de praktijk kunnen leren toepassen en dat ze de waarde van hun vaardigheden ontdekken. Leonie Schmidt

Dit zorgt voor een gebrek aan samenhang tussen het wetenschappelijk werk van de studenten en hun plek in of ervaring met de maatschappij, vertelt Schmidt: studenten begrijpen hun maatschappelijke waarde niet goed en hebben geen binding met de stad. ‘Dit vak pakt deze problemen aan en maakt studenten en maatschappelijke partners zelf onderdeel van de oplossing. Ik denk dat het studenten zal aanspreken dat ze hun kennis direct in de praktijk kunnen leren toepassen en dat ze de waarde van hun vaardigheden ontdekken.’

Decolonising Media Studies – From Theory to Practice wordt een keuzevak binnen de bachelor Mediastudies.

Mastervak ‘Gender, Race & Power in EUropean Security’

Het vak Gender, Race & Power in EUropean Security gaat in op het toenemende gebruik van feministische en postkoloniale benaderingen in beleidsvorming binnen EU-instellingen. Docent Hanna Muehlenhoff legt uit dat studenten zich zullen richten op de manier waarop het Europese discours en de praktijk rondom het onderwerp veiligheid beïnvloed is door bestaande raciale en gendernormen en hoe de aansluitende kennis voortkomt uit koloniale praktijken. Feministische en postkoloniale benaderingen stellen essentiële vragen over het soort veiligheid dat wordt geproduceerd door de EU: voor wie zorgt de EU en op wat voor manier?

Foto gemaakt door Marie Mauzy
Copyright: Hanna Muehlenhoff/Marie Mauzy
Bij het geven van andere vakken heb ik gemerkt dat studenten erg geïnteresseerd zijn in deze thema’s. Daarom wil ik meer ruimte creëren in ons programma om er iets mee te doen. Hanna Muehlenhoff

Muehlenhoff: ‘Tegelijkertijd is er steeds meer academische literatuur die kijkt naar kolonialisme en gender binnen Europese Studies, waarin ook wordt gekeken naar migratie en veiligheid. Bij het geven van andere vakken heb ik gemerkt dat studenten erg geïnteresseerd zijn in deze thema’s. Daarom wil ik meer ruimte creëren in ons programma om er iets mee te doen. Het vak leert studenten het verband te zien tussen EU-veiligheids- en defensiebeleid en hoe dat samenhangt met ras- en genderlogica – zaken die vaak onzichtbaar zijn in onze bestudering van de EU en Europa.’

Het vak wordt aangeboden als keuzevak dat openstaat voor alle masterstudenten van de faculteit. In de master European Studies zal het tevens als vast keuzevak worden aangeboden binnen de track European Policy.

Mastervak ‘Sugar and the world: how sweets impact globalization and diversity’

Sugar and the world: how sweets impact globalization and diversity is een vak dat studenten een interdisciplinair perspectief zal bieden op vragen rondom inclusiviteit in multiculturele samenlevingen, legt docent Enoch Aboh, uit. ‘Door op globaal niveau na te denken over een specifiek product, en over de productie, handel en consumptie ervan de wereld waarin we leven beïnvloeden, kunnen we kijken naar de sociaal-culturele en economische verschillen en de politieke verdeeldheid die onze samenlevingen bedreigen. De geschiedenis van suiker en de invloed van suiker op de wereld sinds de zeventiende eeuw zijn hiervoor het perfecte beginpunt.’

Copyright: UvA
Omdat de meeste alledaagse producten uit het buitenland komen, laat dit vak de globale kant van diversiteit zien en verbreedt het de blikken van de deelnemers. Enoch Aboh

Aboh vertelt dat dit vak het onderwerp diversiteit uit de abstracte sfeer zal halen door het te betrekken op een alledaags product. Het wordt zo direct relevant voor de studenten. ‘Omdat de meeste alledaagse producten uit het buitenland komen, waar de productie de lokale samenleving beïnvloedt, laat dit vak de mondiale kant van diversiteit zien en verbreedt het de blikken van de deelnemers. Elke student kan zijn of haar eigen ervaring en gedachten delen.’

Alle masterstudenten zullen dit vak kunnen kiezen als keuzevak.