Henry Kalter, Hannah Poon en Sinine Nakhle ontvangen via het NWO-programma Promoties in de geesteswetenschappen financiering voor hun promotieonderzoek aan de UvA. Financiers zijn het Programmabureau Duurzame Geesteswetenschappen en het NWO-domein Sociale en Geesteswetenschappen.

De gehonoreerde voorstellen:

Henry Kalter (Institute for Logic, Language and Computation)

Rigor gereconstrueerd: Een historisch-filosofisch onderzoek naar de aard van “wetenschappelijke strengheid” en de meta-methodologische implicaties voor de mens- en sociale wetenschappen
In de nasleep van de “replicatiecrisis”, de “science wars”, en in bredere discussies over de regels van het onderzoek en de verantwoordelijkheid van de onderzoeker, werd de term “rigor” vaak gebruikt, maar bijna nooit gedefinieerd. Dit project probeert hierin verandering te brengen door een omvattende reconstructie van rigor te geven, vanuit zowel historisch als filosofisch perspectief. De stellingname is dat rigor een coherent meta-methodologisch begrip is, met filosofische wortels en pluralistische consequenties voor onderzoeksmethodologie in de mens- en sociale wetenschappen. Als zodanig zal dit project aantonen waarom methodologisch pluralisme waardevol en essentieel is voor wetenschappelijke vooruitgang.

Hoofdaanvrager: Huub Dijstelbloem

Henry Kalter volgt op dit moment de ReMa Filosofie aan de UvA, na eerder een MSc in Sociologie en BA’s in Geschiedenis en Filosofie te hebben behaald aan de UvA.

Hannah Poon (Amsterdam School for Cultural Analysis)

Overleven in onbeslistheid: Digitale netwerken en verzet in Hong Kong na de Anti-Extradition Bill Movement
Hong Kong’s Anti-Extradition Bill Movement in 2019-20 kwam ten einde onder druk van de nieuwe National Security Law. Desondanks vinden activistische netwerken manieren om te overleven, ze verplaatsen zich naar andere arena's die minder worden gecontroleerd door het regime: de consumentenmarkt, pop fan-culturen en de diaspora. Met deze sociale netwerken als casestudies stelt dit project de vraag: welke nieuwe vormen van verbinding en verzet worden mogelijk gemaakt door digitale technologieën, na de beëindiging van de anti-ELAB beweging, en hoe beïnvloeden deze tactieken de politieke strijd in niet-democratische samenlevingen zoals Hong Kong?

Hoofdaanvrager: Jeroen de Kloet

Hannah Poon behaalde een ReMa in Mediastudies aan de UvA en voltooide eerder een BA in Media & Film Studies aan de University of Hong Kong.

Sinine Nakhle (Amsterdam School for Cultural Analysis)

Het vertalen van protesterende bewegingen naar digitale ruimte: Een onderzoek naar activistische esthetiek
Sinds 2019 hebben er in Beiroet massale protesten plaatsgevonden. Deze protesten worden voortgestuwd door de esthetische, affectieve en performatieve productie van kunstenaars, activisten en culturele instellingen. Deze artistieke praktijken worden gekenmerkt door belangrijke vertaalmomenten, waarin protesterende lichamen een digitale vorm krijgen en aanzet geven tot nieuw protest. Hoewel de meeste hedendaagse sociale bewegingen worden aangedreven door een constante stroom van dit soort esthetische praktijken, is er weinig bekend over hoe dit vertaalproces vorm krijgt. Dit project biedt hierin inzicht aan de hand van acht gedetailleerde casestudies naar esthetische digitale praktijken tijdens de recente protesten in Beiroet.

Hoofdaanvrager: Thomas Poell

Sinine Nakhle is promovendus bij de Amsterdam School for Cultural Analysis en voltooide eerder de MA Media Studies aan de Universiteit Leiden en een MA en BA in Psychologie aan de American University of Beirut.