Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Deze week gaat het project ‘Blik op de Muur 2.0’ van start: het Duitsland Instituut Amsterdam (DIA), het 4D Research Lab van de UvA en Stichting Autres Directions gaan samen een virtuele DDR-omgeving ontwikkelen voor gebruik in het onderwijs. Hiervoor is een subsidie toegekend van de Nederlandse Organisatie van Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). De subsidieregeling Wetenschapscommunicatie van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) financiert projecten die de verbinding tussen wetenschap en samenleving versterken.

© DIA

‘Blik op de Muur 2.0’ is een uitbreiding van het project Blik op de Muur, waarbij gastsprekers scholen bezoeken om over hun leven in de DDR en rond de val van de Berlijnse Muur te vertellen. Voor ‘Blik op de Muur 2.0’ ontwikkelen de projectpartners een virtual reality-omgeving waarin jongeren, met name scholieren, leren over het leven in de DDR, het socialistische Oost-Duitsland. De jongeren bewegen zich naar eigen inzicht door ruimtes waar ze het DDR-verleden kunnen beleven, ooggetuigen (ook wel: Zeitzeugen) van de Duitse deling met hun persoonlijke verhalen ontmoeten, en achtergronduitleg van deskundigen vinden.

Nadenken over vrijheid en democratie

Het DIA, het 4D Research Lab en Autres Directions werken vanuit hun eigen expertise en worden voor de inhoudelijke componenten geadviseerd door deskundigen uit het academische netwerk van het DIA. Vanuit de UvA zijn onderzoekers Krijn Thijs (DIA) en Jitte Waagen (4D Research Lab) bij het project betrokken.

‘Dit innovatieve project maakt het mogelijk dat we de authentieke en indrukwekkende verhalen van de Zeitzeugen naast elkaar kunnen presenteren. En scholieren kunnen hun eigen pad interactief door het materiaal volgen’, zegt Eline Hakvoort, medewerker Onderwijs van het DIA. ‘Bovendien kunnen we hiermee nóg meer leerlingen bereiken om hen te laten nadenken over democratie en vrijheid, thema’s die vandaag de dag nog altijd relevant zijn.’

De virtual reality-omgeving wordt in het najaar 2024 gepresenteerd en is geschikt voor de vakken Duits, geschiedenis en maatschappijleer.

Dr. K. (Krijn) Thijs

Faculteit der Geesteswetenschappen

Capaciteitsgroep Geschiedenis

Dr. J. (Jitte) Waagen

Faculteit der Geesteswetenschappen