Het mastervak Sex/Race/Trans: Human Life-Forms van Diego Semerene is de winnaar van de FGw Onderwijsprijs 2023. In het vak leren studenten kritisch na te denken over representatie, de invloed van ras, gender en seksualiteit, en om vanuit verschillende perspectieven te reflecteren op culturele en politieke contexten. De publieksprijs ging naar het vak Modern Yiddish Language Acquisition. Afgelopen jaar konden studenten voor het eerst weer Jiddisj studeren aan een Nederlandse universiteit.
Daniella Zaidman-Mauer, winnaar van de publieksprijs (links) en Diego Semerene, winnaar van de juryprijs (foto: Bob Bronshoff)

Juryprijs voor Sex/Trans/Race

De jury was vol lof over het vak Sex/Race/Trans: Human Life-Forms van Diego Semerene. Volgens de jury is dankzij het vak een plek gecreëerd waar studenten zich vrij voelden om te spreken, te gedijen en te leven. "Dit is echt te danken aan de geweldige docent, die de studenten uitgebreide persoonlijke feedback heeft gegeven en veel zorg heeft besteed aan het creëren van bewustzijn over uiteenlopende onderwerpen en ervaringen, waardoor studenten zich veilig, gewaardeerd en zelfs gesterkt voelden."

Niet alleen gaat het vak in tegen bestaande normen en overstijgt het disciplinaire, theoretische en didactische grenzen, maar het biedt studenten ook tools om ideeën te omarmen en te experimenteren. Dit zorgt voor een geheel nieuwe reeks academische benaderingen die studenten kunnen integreren in verder onderzoek.

Sex/Race/Trans: Human Life-Forms – Diego Semerene

Publieksprijs voor Jiddisj

Het vak Modern Yiddish Language Acquisition, gegeven door Daniella Zaidman-Mauer, kreeg de meeste stemmen voor de Publieksprijs. Het was dit jaar voor het eerst dat studenten weer Jiddisj konden volgen (zie: Jiddisj terug in Mokum). De UvA is de enige universiteit waar deze taal, die een belangrijke sleutel is tot de alledaagse Joodse geschiedenis, wordt gedoceerd. Docent Zaidman-Mauer is native speaker van de taal en richt zich in haar onderwijs op het Jiddisj zoals het in Amsterdam tot halverwege de negentiende eeuw werd gesproken. Afgelopen voorjaar slaagde zij erin de studenten na enkele weken onderwijs een voorstelling van Roodkapje te laten spelen in het Jiddisj.

Op de tweede plaats eindigde Authors in Focus: Renaissance Women Writers - Kristine Johanson en Anna-Rose Shack.

Modern Yiddish Language Acquisition - Daniella Zaidman-Mauer

De genomineerden

Zes vakken maakten kans op de Onderwijsprijs 2023. De shortlist werd gekozen uit een recordaantal van 33 door studenten en medewerkers genomineerde vakken. Naast de winnende vakken waren dit:

• Authors in Focus: Renaissance Women Writers - Kristine Johanson en Anna-Rose Shack
  • Critical Programming and Co-Creation. The Futures of Culture and its Institutions - Margriet Schavemaker
  • Islamic Esotericism and its Medieval Legacies - Liana Saif
  • Literatuur, landschap en ecologie - Gaston Franssen, Marrigje Paijmans en Feike Dietz

De jury bestond uit:

• Sabine van Wesemael - directeur Graduate School of Humanities (voorzitter)
  • Peter van Dam - winnaar Onderwijsprijs 2022
  • David Hollanders - docent en lid van de OR
  • Angelina Senchi - ambtelijk secretaris Facultaire Studentenraad

Bekijk hieronder de video's over de overige genomineerde vakken.

Authors in Focus: Renaissance Women Writers - Kristine Johanson en Anna-Rose Shack
Critical Programming and Co-Creation. The Futures of Culture and its Institutions - Margriet Schavemaker
Islamic Esotericism and its Medieval Legacies - Liana Saif
Literatuur, landschap en ecologie - Gaston Franssen, Marrigje Paijmans en Feike Dietz