In een nieuw onderzoek van de Universiteit van Amsterdam (UvA) 'Gezond Wonen in de Regio Amsterdam', is gekeken naar de relatie tussen de huizenmarkt, de kwaliteit van de omgeving, gezondheid en ongelijkheid in de Amsterdamse metropoolregio. Er werd specifiek gekeken hoe de verandering in de planning van de woningmarkt deze factoren beïnvloedde.

Verstedelijking

Voor dit onderzoek werden grote hoeveelheden gegevens over de woonomgeving en de gezondheid van de bewoners verzameld. De blootstelling aan luchtvervuiling, geluidsoverlast, groenvoorzieningen en hittestress in relatie met de bewoners mentale en fysieke gezondheid werd hierbij geanalyseerd. Uit het onderzoek blijkt dat er een verschil is tussen huurder en kopers in blootstelling. Kijkend naar recent nieuwbouw blijkt dat particuliere huur op meer vervuilende plekken is gebouwd. Dit lijkt een gevolg van de verstedelijking in bevolkte gebieden nabij snelwegen, industrie en Schiphol.

Opstapeling van ongelijkheid

De resultaten van dit onderzoek dragen bij aan academische debatten over milieurechtvaardigheid, gezondheid in stedelijke gebieden. Daarnaast bieden ze inzicht in hoe verschillende vormen van ongelijkheid zich kunnen opstapelen. De bevindingen kunnen helpen bij het ontwikkelen van een duurzamer, gezonder en rechtvaardiger beleid voor de ruimtelijke ordening. Samen met maatschappelijke partners zijn daarvoor vijf beleidsdilemma’s opgesteld.

Geografie, Planologie en Medische Wetenschappen

Dit twee jaar durende onderzoek is uitgevoerd door een team van deskundigen op het gebied van geografie, stadsplanning en medisch onderzoek van het Amsterdam Institute for Social Science Research (AISSR) en Amsterdam UMC, onder leiding van Dr. Wouter van Gent (Urban Geographies, UvA). Maatschappelijke partners bij dit onderzoek waren de GGD Amsterdam, Amsterdamse Federatie Woningcorporaties, Stichting de Gezonde Stad en de Gemeente Amsterdam. Het project werd gefinancierd door het Kenniscentrum Ongelijkheid.

Lees het volledige rapport hier: