Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Ashley Mears is benoemd tot hoogleraar Sociologie, in het bijzonder Sociologie van Cultuur en Nieuwe Media, aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). 'UvA is naar mijn mening een van de beste plekken ter wereld voor onderzoek naar culturele sociologie in het digitale tijdperk.'

Betekenisgeving

Culturele sociologie is de studie van betekenisgeving, legt Mears uit. 'Hoe vormen mensen ideeën over de wereld en hoe vormen die betekenissen tegelijkertijd de wereld? Deze leerstoel benadrukt media als onderdeel van die processen, inclusief sociale media en interacties in digitale ruimtes.'

Digitale verandering hebben grote impact op kernthema's sociologie

Mears stelt dat het vakgebied sociologie relatief traag is geweest in het centraal stellen van vragen over nieuwe media en digitale verandering. 'Maar de wereld en de kernthema's van de sociologie zijn hier fundamenteel door veranderd. Deze leerstoel brengt het vakgebied sociologie bij de tijd om zich over de toekomst van werk op platforms, stratificatie via algoritmen en online culturele productie en consumptie te buigen.'

Een van de beste plekken ter wereld

Mears is erg enthousiast om zich aan te sluiten bij een creatieve groep wetenschappers, 'mijn toekomstige collega's', die culturele sociologie hebben bevorderd met innovatieve methoden en een scala aan actuele onderzoeksthema's. 'In het najaar van 2013 was ik gastonderzoeker aan de afdeling Sociologie. Destijds was ik zeer onder de indruk van de kwaliteit van hun onderzoek en hun betrokkenheid bij elkaars werk. Media- en digitale cultuurstudies zijn bij de UvA inmiddels echt tot bloei gekomen. Dat maakt de UvA naar mijn mening een van de beste plekken ter wereld voor onderzoek naar culturele sociologie in het digitale tijdperk.'

De leerstoel gaat 1 januari 2024 van start.