Demissionair minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Robbert Dijkgraaf maakte eerder deze maand in Zuid-Afrika kennis met het Eco-Imagining-project, een onderzoeksconsortium dat is gevestigd aan de Universiteit van Amsterdam. De kennismaking maakte deel uit van een Kennismissie die bedoeld is om de samenwerking tussen Nederlandse en Zuid-Afrikaanse onderwijsinstellingen te versterken.
Demissionair minister Robbert Dijkgraaf in gesprek met promovenda Sandra Zaroufis

Eco-imagining, dat wordt gefinancierd door NWO en de South Africa's National Research Foundation (NRF), wordt geleid door professor Eileen Moyer (UvA Antropologie) en Professor Lenore Manderson van de Universiteit van Witwatersrand. Het project gebruikt participatieve etnografische en op kunst gebaseerde methoden om de water-, energie- en voedselonzekerheid in vier stedelijke omgevingen in Zuid-Afrika te onderzoeken.

"Van onderaf" leren

Het project heeft tot doel “van onderaf” te leren door de manieren te bestuderen waarop mensen ter plaatse zich aanpassen aan de toenemende tekorten aan hulpbronnen als gevolg van de klimaatverandering, de erfenis van de apartheid en een gebrek aan investeringen in falende hulpbronneninfrastructuren.

Innovatieve tools voor het vertellen van verhalen

Tijdens een rondleiding door Victoria Yards, een van de Eco-Imagining onderzoekslocaties, kreeg UvA-promovendus en inwoner van Soweto Sandra Zaroufis de kans om minister Dijkgraaf te vertellen over haar onderzoek bij kleinschalige boeren in de provincie Limpopo. Sandra, die een achtergrond heeft als landschapsarchitect, gebruikt innovatieve digitale tools waarmee ze verhalen vertelt en zaken in kaart brengt.

Toegang tot land alleen is niet voldoende

Daarmee krijgt ze inzicht in de manieren waarop de toegang tot land, water en elektriciteit het vermogen van kleinschalige boeren bepaalt om in hun levensonderhoud te voorzien. Het onderzoek van Arouses toont aan dat toegang tot land alleen niet voldoende is om een duurzaam levensonderhoud te garanderen – daarvoor hebben boeren toegang nodig tot voldoende water en een betrouwbare elektriciteitsvoorziening.

Relatie tussen waterbeheer, energievoorziening en voedselzekerheid beter begrijpen

Nu ze terug is in Amsterdam, heeft Sandra zich aangesloten bij de vier andere promovendi in het Eco-Imagining-project om te beginnen met het analyseren van hun onderzoeksdata ter voorbereiding op het schrijven van hun proefschrift. Eco-Imagining is een van de vele door NRF en NWO gefinancierde projecten die tot doel hebben de relatie tussen waterbeheer, energievoorziening en voedselzekerheid beter te begrijpen als onderdeel van een bredere samenwerking op het gebied van water-energie-voedsel.
Het project loopt tot april 2025.