Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Wat gebeurt er als een onderzoeker met kinderen in gesprek gaat over wat zij meemaken in het dagelijks leven? Tijdens Meet The Professor verruilen wetenschappers hun collegezalen voor het klaslokaal van groep 7 of 8. Hoogleraar Geertjan Overbeek geeft op een basisschool in Amsterdam een gastles over pesten. Want wetenschap begint niet bij dikke boeken, maar bij nieuwsgierigheid en bij vragen uit het dagelijks leven.

Overbeek is hoogleraar Pedagogiek en doet onderzoek naar opvoeding, vriendschappen en pesten. In de klas praat hij met de kinderen over deze onderwerpen. ‘Ik heb het geprobeerd heel concreet en herkenbaar te maken,’ vertelt hij. ‘We bespraken een pestsituatie en ik wilde weten: hoe zouden jullie daarmee omgaan?’

Het is belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen.

Aansluiten op belevingswereld

‘Vanuit de pedagogiek weten we dat een paar dingen heel belangrijk zijn om kinderen warm te krijgen voor wetenschap. En dat heeft in de eerste plaats te maken met aansluiten bij hun belevingswereld. Vriendschappen en sociale relaties zijn onderwerpen waar kinderen veel mee bezig zijn. Dat maakt die thema’s geschikt om wetenschap dichtbij te brengen. Zo laat je zien dat wetenschap ook over hen gaat.’

Geen eenzijdige les

Meet The Professor is geen eenzijdige les, Overbeek ziet het als een uitwisseling. ‘Het is niet alleen zenden, maar ook ontvangen,’ zegt hij. ‘Ik hoor op zo'n dag wat kinderen denken. Dat is waardevol voor mijn onderzoek. Ik doe sowieso in mijn werk regelmatig samen met kinderen onderzoek. We vragen hen hoe zij situaties ervaren, zoals in de klas of thuis. Zo leren zij over wetenschap, en wij leren van hen.’

Als wetenschapper moet je regelmatig uit je eigen ‘bubbel’ stappen en de praktijk opzoeken

Buiten de bubbel

Voor Overbeek is Meet The Professor meer dan een leuke dag op school. Het laat zien hoe wetenschap en maatschappij met elkaar verbonden zijn. ‘Je maakt contact met leerlingen, met leerkrachten, met de praktijk. Dat is belangrijk voor de impact van onderzoek,’ zegt hij.

Overbeek benadrukt hoe waardevol het is dat wetenschappers uit hun ‘bubbel’ stappen. ‘Naar scholen toe gaan en met kinderen praten, helpt om wetenschap beter aan te laten sluiten op de vragen die er in de maatschappij leven.’

Nieuwsgierigheid is de basis

Nieuwsgierigheid is volgens Overbeek de basis van wetenschappelijk denken. ‘Ik denk dat de allerbelangrijkste tip voor kinderen die de wetenschap in willen is: wees nieuwsgierig en probeer zoveel mogelijk vragen te stellen.’ Ook ouders spelen daarin een rol. ‘Stimuleer die nieuwsgierigheid en stel zoveel mogelijk vragen.’

Ik dacht altijd aan een man met ontploft haar en een grote bril Leerling Groep 8

Weg met het clichébeeld

Veel kinderen hebben vooraf een clichébeeld van een professor. ‘Ik dacht altijd aan een man met ontploft haar en een grote bril, zoals in films,’ zegt een leerling. Maar na de les is dat beeld veranderd. De interesse is gewekt. Soms voor het werk als wetenschapper, soms voor het thema van de les. ‘Ik denk wel dat ik nog wat meer research ga doen naar dit onderwerp, want ik merkte wel echt dat ik het heel interessant vond wat hij allemaal vertelde,’ vertelt een leerling enthousiast. Een ander zegt: ‘Hiervoor wilde ik echt geen wetenschapper worden, maar nu lijkt het me eigenlijk wel een leuk beroep.’

Een verslag van Meet the Professor 2025
Nieuwsgierig hoe Meet The Professor 2025 eruitzag? Kijk mee in de klas met Geertjan Overbeek!
Ik hoop dat kinderen vandaag onthouden hebben dat wetenschap voor iedereen is

Iedereen kan onderzoek doen

Dat is precies waar het Overbeek om te doen is. ‘Ik hoop dat kinderen vandaag onthouden hebben dat wetenschap voor iedereen is,’ zegt hij. ‘Iedereen kan wetenschapper worden. Het belangrijkste is om uit te vinden waar je nieuwsgierig naar bent.’

Prof. dr. G.J. (Geertjan) Overbeek

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programme group: Preventive Youth Care

Animatievideo Kansenongelijkheid
Meer weten over kansenongelijkheid?

Ben je nieuwsgierig geworden naar wat kansenongelijkheid precies is, en wat we er aan kunnen doen? 

Bekijk onze animatievideo!