De Dick Stufkens Prijs 2020 voor het beste proefschrift van de Holland Research School of Molecular Chemistryis toegekend aan dr. Mark Koenis. Koenis promoveerde dit jaar cum laude op zijn proefschrift 'Advanced Spectra Analysis to Determine Complex Structure and Chirality'.

Hij onderzocht vibrationeel circulair dichroïsme (VCD) als krachtige methode voor de analyse van moleculaire structuren. Met zijn onderzoek heeft hij de toepasbaarheid van VCD aanzienlijk weten te verbeteren. Koenis werkt momenteel als postdoc aan een vervolg van zijn onderzoek bij de onderzoeksgroep Molecular Photonics bij het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences.

Mark Koenis. Foto: UvA

De jury van de Dick Stufkens Prijs was onder de indruk van de kwaliteit en de breedte van Koenis' onderzoek. Dat hij de toepassing van VCD op de structuurbepaling van chirale moleculen enorm heeft vooruitgebracht was ook een belangrijk element in de toekenning van de prijs. Daarnaast memoreert het juryrapport Koenis' overtuigende en aansprekende presentatie, wat hem ook al welverdiende lof van referees opleverde. De excellente kwaliteit van andere kandidaten (iedereen is cum laude gepromoveerd) maakte de keus er niet bepaald makkelijk op, maar uiteindelijk viel het unanieme besluit de Dick Stufkens prijs aan Mark Koenis toe te kennen.

Over Dick Stufkens Prijs

De Dick Stufkens Prijs wordt jaarlijks toegekend voor de beste dissertatie (uit de periode van 1 juli tot 1 juli van het volgende jaar) door een promovendus van de Holland Research School of Molecular Chemistry (HRSMC). De prijs – voor het eerst uitgereikt in 2008 – bestaat uit een certificaat en een bedrag van 2000 euro.

Over HRSMC

De Holland Research School of Molecular Chemistry is een samenwerking van onderzoeksgroepen op het gebied van synthese, spectroscopische karakterisering en theoretische en computationele beschrijving van moleculaire systemen, van de Universiteit van Amsterdam, VU Amsterdam, de Universiteit Leiden en Radboud Universiteit Nijmegen.

Naast het creëren van de juiste voorwaarden voor deze samenwerking biedt de school ook een internationaal hoog aangeschreven lesprogramma voor getalenteerde promovendi en MSc-studenten in moleculaire chemie en natuurkunde.

Het onderzoek van Mark Koenis is bekostigd met een Technology Area subsidie van NWO aan zijn promotoren Wybren Jan Buma (UvA) en Lucas Visscher (VU) en copromotor Paul Nicu (destijds VU), met ondersteuning van de bedrijven BioTools (VCD spectrometers) en Software for Chemistry and Materials (SCM, quantum chemische software met VCD functionaliteit ).