Maandag 28 maart opende Jan Lintsen, lid van het College van Bestuur van de Universiteit van Amsterdam, de tweede locatie van de succesvolle universitaire incubator Demonstrator Lab Amsterdam. Demonstrator Lab Science Park biedt medewerkers en studenten de mogelijkheid om in een hands-on en op innovatie gerichte omgeving kennis te maken met ondernemerschap en productontwikkeling.
Jan Lintsen (l) en Chris Slootweg (R). Foto: Bas Aalbersberg

De opening van Demonstrator Lab Science Park is ingegeven door het grote succes van Demonstrator Lab Zuidas op de VU-campus en de grote behoefte aan een living valorisatielab. Op beide locaties kunnen Amsterdamse universiteitsmedewerkers en studenten (van UvA, HvA, VU, Amsterdam UMC en NWO-instituten) aan de slag met hun op onderzoek gebaseerde idee voor een product of dienst. Het kennistransfer office IXA-UvA is nauw betrokken bij de valorisatie ondersteuning van deelnemers.

Valorisatielab

CvB-lid Jan Lintsen: ‘Het is mooi dat met deze nieuwe locatie van het Demonstrator Lab nu ook op Science Park laagdrempelige toegang tot dit valorisatielab wordt gegeven. We merkten dat de fysieke nabijheid van het Demonstrator Lab voor studenten en medewerkers van de VU een belangrijke rol speelde bij de keuze om toe te treden tot de community. Deze mogelijkheid is er nu ook voor studenten en medewerkers die op of dichterbij Amsterdam Science Park studeren of werken, inclusief die van de aanwezige NWO-instituten.’

Het team en de faciliteiten van Demonstrator Lab stimuleren de transformatie van ideeën naar innovatieve producten en diensten. En projecten hoeven niet allemaal te lukken - het blijft tenslotte een proeftuin waar men al doende leert.

De eerste projecten

De eerste vier Demonstrator Lab Science Park projecten zijn gestart:

• Eddy Lite (tot voor kort nog actief in Demonstrator Lab Zuidas), onder leiding van dr. Rudolf Sprik (Institute of Physics), biedt voordelig en eenvoudig gebruik van op wervelstroom (‘eddy currents’) gebaseerde testen van koolstofvezelcomposiet en metalen.
  • FireFly, een project van dr. Shayne Bennetts en prof. dr. Florian Schreck (Institute of Physics), heeft het potentieel om een revolutie teweeg te brengen in de productie van op maat gemaakte optische printplaten voor quantumtechnologie.
  • ImRheo van dr. Mazi Jalaal (Institute of Physics) ontwikkelt een voordelig en gemakkelijk toegankelijke methode voor ‘image-based’ reologie, het bestuderen van de eigenschappen en vervorming van materialen, op basis van beeldverwerking en kunstmatige intelligentie.
  • Verder ontwikkelt Flowsure van Amsterdam Science & Innovation Award 2021 winnaar Tom Brouwer (AMC) urinemonitors die automatisch waarschuwen wanneer de urineproductie stopt. Hiermee neemt de patiëntveiligheid toe en de werkdruk bij medewerkers af: die moeten nu meerdere keren per dag iedere patiënt controleren.

Medewerkers en studenten kunnen zich vanaf nu aanmelden voor een plek in het Demonstrator Lab @SP! Wat je kunt verwachten en hoe je je aanmeldt vind je op de website https://www.demonstratorlab.nl/about/

Je vindt het Demonstrator Lab Science Park in het Gebouw van de FNWI, Science Park 904, gebouw D. Kom eens langs en laat je inspireren!