Ook al wordt er in LAB42 sinds een paar weken druk gestudeerd en gewerkt en was er al een open huis voor de ‘residents’ geweest, officieel geopend was het gebouw nog niet. Daar kwam op 22 september verandering in.

Die middag sprak wijlen Alan Turing in animatievorm de aanwezige genodigden toe. Alan Turing’s aanmoedigende boodschap werd afgewisseld met intermezzo’s van muzikanten die zich bovenin het gebouw op verschillende plaatsen bevonden. Elke muzikant speelde aanvankelijk een solo, maar tegen het einde van de video kwamen de piano, viool en drums samen.

De drie instrumenten vormden een schitterende symboliek voor drie disciplines onder één dak. Onderwijs, Onderzoek en Ondernemen werken samen in LAB42, de nieuwe hub van de Universiteit van Amsterdam voor digitale innovatie en AI. Het publiek bestond uit relaties uit wetenschap, politiek en bedrijfsleven.

LAB42 grande opening: openingsact met Alan Turing en muzikale intermezzo's
Video LAB42 grande opening: openingsact met Alan Turing en muzikale intermezzo's

Samenwerking, inspiratie en innovatie

Na een welkomstwoord door wetenschapsjournalist en UvA natuurkunde-alumna Anna Gimbrère, sprak de voorzitter van het College van Bestuur van de UvA, Geert ten Dam, de aanwezigen toe. Ook de Amsterdamse wethouder Woningbouw en Stedelijke Ontwikkeling Reinier van Dantzig en Jos de Groot namens het Ministerie van Economische Zaken waren present voor lovende woorden vanuit hun rol en vakgebied. ‘New innovation for smart cities will come from LAB42’, aldus de wethouder. Samenwerking, inspiratie en innovatie waren kernwoorden die in alle toespraken benadrukt werden.

Foto: Monique Kooijmans

‘Incredible building’

De openingsspeeches werden afgesloten met wederom een video. Constantijn Van Oranje-Nassau, special envoy bij Techleap.nl (voor een succesvol start up ecosysteem in Nederland), sprak de genodigden toe tijdens een recent bezoek aan LAB42. Hij feliciteerde de UvA met ‘the incredible building’ en hij keek er naar uit om nauw betrokken te blijven. 'I wish I would have been in a space like this during my university time’, aldus Constantijn.

I wish I would have been in a space like this during my university time Constantijn Van Oranje-Nassau
LAB42 bezoek Constantijn Van Oranje-Nassau Techleap
Video Constantijn Van Oranje-Nassau namens Techleap op bezoek in LAB42

Answer tomorrow’s questions together

De aanwezigen waren uitgenodigd om ‘tomorrow’s questions’ samen te beantwoorden, de essentie van LAB42. Hier was alle gelegenheid voor tijdens het Experience Programme. In bijna elke ruimte was iets nieuws te ontdekken en lieten wetenschappers trots zien en ervaren waar ze zoal mee bezig zijn. Zo konden aanwezigen voetballen met robots, testen of ze Artificial Intelligence te slim af konden zijn of zien hoe de gevolgen van klimaatverandering beperkt kunnen worden.

Foto's: Monique Kooijmans

De opening werd afgesloten met een hapje en drankje. Met hopelijk veel inspiratie, nieuwe kennis én nieuwe kennissen verlieten de genodigden en deelnemers ‘the incredible building’.

Over LAB42 en de grand opening