Dr. Floris Roelofsen is benoemd tot hoogleraar in Formal Semantics with a special emphasis on societal impact van Amsterdam's (UvA) Institute for Logic, Language and Computation.

De taalwetenschappen hebben de afgelopen 20 jaar enorme vooruitgang geboekt, wat heeft geleid tot veel praktische toepassingen met een enorme impact. Automatische vertaling, spraakherkenning en chatbots hebben het dagelijks leven van mensen ingrijpend veranderd. Maar terwijl de meeste toepassingen die tot nu toe zijn ontwikkeld, gedreven zijn door economisch gewin, hebben de taalwetenschappen een enorm potentieel om ook maatschappelijk gewin op te leveren, een potentieel dat grotendeels onbenut blijft, zal Roelofsen betogen. Binnen het Institute for Logic, Language and Computation streven Roelofsen en zijn collega's nieuwe methoden en toepassingen na vanuit een mensgericht perspectief: methoden die transparantie toevoegen en niet beperkt zijn tot gangbare talen, en toepassingen voor een meer inclusieve en veilige samenleving.

Over Floris Roelofsen

Prof. Roelofsen promoveerde in 2008 aan het Institute for Logic, Language and Computation van de Universiteit van Amsterdam. Na een gasthoogleraarschap aan de University of Massachusetts, Amherst werd Prof. Roelofsen postdoc bij het ILLC waar hij sindsdien werkt. Roelofsen is zeer succesvol geweest in het verkrijgen van subsidies, waaronder persoonlijke subsidies: een Veni, Vidi, ERC StG en hij heeft momenteel een NWO Vici-subsidie.

Momenteel is Floris Roelofsen PI van een groot interfacultair onderzoeksproject getiteld Language Sciences for Social Good.

Hij schreef mee aan een leerboek over Inquisitive Semantics en publiceerde vele artikelen in vooraanstaande tijdschriften en conferentieverslagen en boekhoofdstukken. Hij is associate editor van het Journal of Semantics.