Kan iedereen topsporter worden? Komen er nog nieuwe diersoorten bij? Hoe bepaal je de snelste route? Dit zijn niet zomaar een paar willekeurige vragen, dit zijn titels van kinderlezingen die onlangs in wetenschapsmuseum Nemo zijn gehouden. Al jarenlang organiseert de FNWI elke maand op zondagochtend een lezing voor kinderen van 8 -12 jaar. Samen met een wetenschapper gaan de jonge toehoorders via proefjes en opdrachten op zoek naar het antwoord op de betreffende vraag.
Hoogleraar Rudy Wijnands geeft een kinderlezing over satellieten.
Door de jaren heen hebben we duizenden satellieten naar de ruimte gestuurd. Hierdoor kunnen we het weer voorspellen, met vrienden chatten aan de andere kant van de wereld en de raadselen van het heelal onderzoeken. Hoe komen satellieten in de ruimte? En hoe werken ze? Hoogleraar Rudy Wijnands laat in Nemo zien hoe het zit.

Namens de FNWI neemt het Outreach team (onderdeel van Communicatie) de organisatie voor haar rekening. Projectleider Charlotte Clarijs heeft samen met twee Nemo medewerkers contact met wetenschappers over het geven van een lezing, doet de voorbespreking en is op de dag zelf aanwezig om het evenement in goede banen te leiden. Onlangs begeleidde zij de kinderlezing van Rudy Wijnands, hoogleraar observationele hoge-energie astrofysica, over satellieten. Wat zijn satellieten, en wat zou er gebeuren als ze er niet zijn? We hebben een verslag van de lezing opgetekend:

Charlotte Clarijs: 'Om eerlijk te zijn vond ik satellieten eigenlijk niet echt de meest interessante objecten in het heelal, maar ik kwam na deze lezing tot de conclusie dat ik er gewoon veel te weinig vanaf wist. Zo had ik me al vergist in de definitie van satellieten: het blijkt dat we gewoon zelf op een grote satelliet leven.'

'Het apparaat wat je doorgaans bij "satelliet" voorstelt heet een kunstmaan, een door mensen gemaakte onbemande satelliet. Om kunstmanen met een raket in de ruimte te krijgen is veel brandstof nodig. Voor een efficiënte lancering wil je daarom zo veel mogelijk apparatuur op zo weinig mogelijk oppervlak. Dit vereist een slim en creatief ontwerp. De oplossing komt uit een onverwachte hoek: origami… Het leren vouwen van kraanvogels en happertjes is dus nuttiger dan ik dacht.

Verder leerde ik dat de ruimte al best wel vol zit met satellietafval. En dat dit moet worden opgeruimd. Maar hoe? Wetenschappers willen hier een soort van groot visnet voor gebruiken. Misschien gaan de aanwezige kinderen over circa 20 jaar voor een veel betere oplossing zorgen, het eerste stukje kennis en bewustzijn hebben ze in ieder geval vandaag opgedaan!'

Charlotte Clarijs