De facultaire prijs voor de beste publicatie van het jaar is uitgereikt aan Eliana Cusato voor haar wetenschappelijke artikel over klimaatverandering als veiligheidsprobleem. De faculteitsprijs van de rechtenfaculteit van de UvA wordt ieder jaar uitgereikt aan een jonge onderzoeker. De winnaar krijgt een geldbedrag van 1000 euro voor onderzoeksactiviteiten.

De jury, bestaande uit Paddy Leerssen, Maarten den Heijer en Corrette Ploem, kon dit jaar kiezen uit 8 inzendingen, allen van vrouwelijke onderzoekers. De artikelen zijn tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 gepubliceerd.

De selectie was gebaseerd op de criteria ‘wetenschappelijke originaliteit en bijdrage’, ‘grondigheid', ‘grensoverschrijdend karakter’ en 'internationale focus'. De jury prees alle 8 inzendingen om hun zeer hoge kwaliteit.

Eliana Cusato werd gekozen tot winnaar van de faculteitsprijs met haar artikel Of violence and (in)visibility: the securitisation of climate change in international law gepubliceerd in de London Review of International Law, Volume 10, Issue 2. Het artikel gaat in op het thema klimaatverandering als een veiligheidsprobleem. Het brengt de politieke belangen in kaart die gemoeid zijn met het karakteriseren van klimaatverandering als een kwestie van vrede en veiligheid.

Eliana Cusato krijgt de prijs uit handen van Paddy Leerssen, de winnaar van het afgelopen jaar.

Juryrapport

De jury zegt het volgende over het onderzoek van Eliana:

In short, Eliana helps us seeing the concept of climate justice more clearly by challenging the core concepts through which we frame this ‘crisis’. In a very crowded field of young faculty researchers, this paper stood out to the jury for its combination of theoretical depth and practical significance.

The jury was impressed by Eliana’s careful and effective deployment of critical security studies, which is supplemented by many deft references to a range of other literatures, including political ecology, political economy, and legal history. This diversity never veers into eclecticism; rather it coheres into an exemplary multidisciplinary argument and a testament to Eliana’s skill and erudition as a researcher.

Critical though her considerations may be, Eliana’s work also offers practical suggestions. Her conclusions point to other domains beyond security where more productive discussions might be held. And, most importantly, she teaches us a crucial lesson about framing, which is both relevant and actionable to almost everyone involved in climate change debates.

In sum, Eliana has produced an excellent work of legal scholarship, at a standard to which all young researchers can aspire.