Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Zes onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam gaan samen met het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) werken aan nieuwe onderwijsmodules rond de 4 thema’s uit het instellingsplan: Gezonde toekomst, Duurzame welvaart, Verantwoorde digitale transformaties en Veerkrachtige, rechtvaardige samenleving. Onder hen is hoogleraar Iris van Domselaar van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.

Verbinding tussen onderzoek en onderwijs aan de UvA versterken

De IP-fellows krijgen gedurende 12 maanden 8 uur per week de ruimte om samen met onderwijsontwikkelaars van het IIS en met elkaar opschaalbare onderwijsvormen te ontwikkelen. Deze moeten direct aansluiten bij actueel onderzoek binnen de IP-thema’s. Dat kan variëren van het herontwerpen van bestaande vakken tot het opzetten van geheel nieuwe projectvakken of bijdragen aan toekomstige minoren.

Complexe maatschappelijke vraagstukken oplossen

Rector magnificus Peter-Paul Verbeek: 'Wij willen dat al onze studenten de kans krijgen bij te dragen aan de oplossing van complexe maatschappelijke vraagstukken. Daarom is het essentieel om de IP-thema’s te vertalen naar onderwijs dat disciplines overstijgt en waarin ook wordt samengewerkt met maatschappelijke partners. De IP-fellows gaan daar een krachtige impuls aan geven.'

De IP-fellows en hun thema’s

  • Veerkrachtige, rechtvaardige samenleving: prof. mr. dr. Iris van Domselaar werkt aan onderwijs dat morele veerkracht en het reflectieve vermogen in de samenleving versterkt.
  • Gezonde toekomst & Duurzame welvaart: dr. Vanessa Harris en dr. Anne Timmermans (Amsterdam UMC) ontwikkelen vernieuwend onderwijs over gezondheid in relatie tot samenleving en planeet.
  • Gezonde toekomst: dr. Christian Bröer (FMG) richt zich op gezondheid in het dagelijks leven en maatschappelijke verandering.
  • Duurzame welvaart: prof. dr. Ans Kolk (FEB) brengt haar expertise in op het gebied van internationale duurzaamheid en verantwoord ondernemen.
  • Verantwoorde digitale transformaties: prof. dr. Henk W. Volberda (FEB) ontwikkelt interdisciplinair onderwijs over de maatschappelijke, ethische en economische aspecten van digitale transformatie.

Met hun uiteenlopende academische achtergronden en brede interfacultaire inbedding dragen de fellows bij aan onderwijs dat onderzoekers en studenten verbindt rond grote maatschappelijke uitdagingen.

Interdisciplinaire samenwerking binnen de Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Iris van Domselaar benadrukt het belang van een brede, interdisciplinaire aanpak binnen het juridisch onderwijs. Van Domselaar: 'In een tijd waarin fundamentele waarden zoals vrijheid, gelijkheid en solidariteit onder druk staan, vervullen universiteiten een cruciale maatschappelijke rol. Als IP-fellow binnen het strategisch thema "Veerkrachtige, rechtvaardige samenleving" wil ik bijdragen aan het ethisch denk- én doenvermogen van onze studenten – de professionals van de toekomst. Daarbij past een interdisciplinaire benadering.'

Verbinding tussen onderzoek en onderwijs via het IIS

Het IP-fellowsprogramma is ontwikkeld door het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS), dat fungeert als expertisecentrum voor inter- en transdisciplinair onderwijs binnen de UvA. Centraal staat de vraag hoe grote maatschappelijke uitdagingen – de zogenoemde IP-thema’s – vertaald kunnen worden naar vernieuwende en inspirerende onderwijsvormen. Door fellows uit verschillende faculteiten bij elkaar te brengen, stimuleert het IIS kruisbestuiving tussen onderzoek, onderwijs en maatschappelijke praktijk.

Vooruitblik

In de komende maanden starten de fellows met hun eerste onderwijsprojecten. Tijdens maandelijkse bijeenkomsten delen zij hun voortgang en verkennen zij mogelijkheden voor samenwerking over de thema’s heen. Luca Bertolini, wetenschappelijk directeur van het IIS: 'Met deze fellowships wordt interfacultair thematisch onderzoek vertaald naar onderwijsontwerp. Dat ondersteunt de vernieuwing van onderwijs aan de UvA en kan nieuwe onderzoeksvragen opleveren.'

Het programma wordt gecoördineerd door het IIS. Bertolini geeft aan trots te zijn op de fellows en de bijdrage die zij leveren aan interdisciplinair onderwijs binnen de UvA.