Koen, Noor, Vera en Thomas, tweedejaarsstudenten van de bacheloropleiding Future Planet Studies waarin duurzaamheid centraal staat, zijn door het volgen van het vak 'Reflexive Design Project' geïnspireerd om een lezing te organiseren voor alle UvA-studenten en -medewerkers. In dit vak worden studenten uitgedaagd om aan de hand van de Design Thinking-methode een oplossing te bedenken voor een prangend mondiaal vraagstuk.
Future Planet Studies-studenten Koen, Noor, Vera en Thomas

De groep heeft onderzoek gedaan naar ontbossing en herbebossingsprojecten in het Amazonegebied. Samen met Rob de Laet, een Nederlandse ondernemer die zich inzet voor het herstel van het Amazonegebied en ter plekke gevestigd is, initiëren de studenten een online lezing over klimaatverandering met de Amazone als case study.

De Laet, die een eigen vallei in het Braziliaanse regenwoud beheert en bezig is met een herbebossingsproject, zal tijdens de online lezing zijn kennis delen en nieuwe perspectieven voor eventuele oplossingen bieden. Hij stelt zijn plan voor om de planeet af te laten koelen door herbebossing en een nieuwe economie te creëren - met meer verrassende bevindingen dan je zou denken.

Individuele opties om bij te dragen aan oplossingen

De FPS-studenten willen op deze manier het gesprek starten met andere UvA-studenten en -medewerkers over individuele opties om bij te dragen aan dit probleem, op iedere afstand.

De aarde is beschadigd tot het punt van wereldwijde ecologische ondergang. Maar er is hoop in de bossen. Het herstellen van bossen in hun oorspronkelijke staat kan de aarde met 1°C afkoelen in één generatie! Wij hebben een plan om de aarde af te koelen en een nieuwe economie te creëren. Er is meer dat je kunt doen dan je misschien denkt. Save the date & save the planet! FPS-studenten en initiatiefnemers Koen, Noor, Vera en Thomas

Meer informatie over het vak ‘Reflexive Design Methods', onderdeel van de bacheloropleiding Future Planet Studies, is in de Studiegids te vinden.