Mediawetenschapper Stefania Milan heeft voor haar onderzoeksproject 'Burgerschap en normering in digitale netwerken' een NWO-beurs ontvangen binnen het programma 'Verantwoord innoveren, Ontwerpen voor publieke waarden in een digitale wereld'.
Stefania Milan

Haar project is een van de vijf onderzoeksprojecten die binnen dit onderzoeksprogramma subsidie – 3,1 miljoen euro verdeeld over de vijf projecten – ontvingen van het NWO. Twee van de andere gehonoreerde projecten zijn ook verbonden aan de UvA, en staan onder leiding van Berenice Boutin en Natalie Helberger, beiden van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.

Milans project beoogt een aanpak te ontwikkelen om, in een samenleving die meer en meer vertrouwt op digitale infrastructuren, de digitale standaarden beter en socialer te maken. Op dit moment zijn de standaarden waaraan de infrastructuren moeten voldoen, nog nauwelijks zichtbaar. Onterecht wordt vaak aangenomen dat standaarden neutraal zijn. Met het onderzoek wordt achterhaald welke invloed de ontwikkeling van standaarden heeft op de rechten van burgers.

Het project strekt zich uit over computerwetenschappen, rechten en mediastudies, en onderzoekt drie voorbeelden van nationaal belang en wereldwijde reikwijdte:

1. de ontwikkeling van cybersecurity-standaarden voor het Internet of Things;
  2. standaarden voor identiteitsbeheer, zoals het DigiID;
  3. de ontwikkeling en implementatie van toepassingen voor 5G mobiele communicatie.

Het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) treedt op als partner in dit project.

Over het NWO-programma Verantwoord innoveren

Vrede, veiligheid en de borging van publieke waarden kunnen het in de 21e eeuw niet stellen zonder digitale technologie zoals Big Data, Kunstmatige Intelligentie (AI), Internet of Things, Blockchain en Robotica. Een grote uitdaging in digitale samenlevingen is het vinden van technologische en institutionele oplossingen voor fundamentele waardenconflicten. Deze uitdaging staat centraal in het onderzoeksprogramma ‘Verantwoord innoveren. Ontwerpen voor publieke waarden in een digitale wereld’.

Het programma maakt deel uit van het NWO programma Maatschappelijk verantwoord innoveren (MVI), dat bestaat uit drie speerpunten: multidisciplinaire samenwerking, een proactief maak- of ontwerpperspectief en maatschappelijke relevantie en valorisatie. De ontwikkelde kennis en opgebouwde community worden gebundeld en verder uitgebouwd in een NWO-MVI Platform.

Prof. dr. S. (Stefania) Milan

Faculteit der Geesteswetenschappen