Prof. Dr. Th. J. (Dirk) Dekker, emeritus-hoogleraar numerieke wiskunde en één van de medeoprichters van het Informatica Instituut is op 25 november 2021 op 94-jarige leeftijd overleden.

Dirk Dekker studeerde wiskunde aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in 1958 bij Prof. Johannes de Groot op een onderwerp in de topologie, ‘Paradoxical decompositions of sets and spaces’. Daarna ging hij werken op de Rekenafdeling van het Mathematisch Centrum, tegenwoordig het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI). In 1971 werd hij benoemd tot hoogleraar in de numerieke wiskunde aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam.

In de jaren 70 en begin jaren 80 waren er een aantal UvA-academici die zich bezighielden met informatica, waaronder Dirk Dekker. Om samen te komen in één afdeling en ook het contact met hun specifieke domein te onderhouden stond de bètafaculteit, en in het bijzonder de wis- en natuurkunde, een deel van hun mankracht toe om tijd te besteden aan informatica. Als gevolg daarvan besloten Dirk Dekker met een aantal collega’s over te stappen naar de informatica. In 1981 werd Dirk Dekker de eerste voorzitter van de Interfacultaire Werkgroep Informatica en was daarmee één van de grondleggers van het huidige Instituut voor Informatica en van de informatica opleidingen van de Universiteit van Amsterdam.

In 1992 ging hij met emeritaat.

Wij gedenken hem met respect en als een fijne collega.