Om het grootschalige verlies van koraalriffen tegen te gaan, moeten drastische verminderingen van de uitstoot van broeikasgassen gepaard gaan met menselijk ingrijpen. We kunnen leren van de natuur en bestaande veerkracht-hotspots om oplossingen te ontwikkelen in de strijd tegen koraalverlies. Op donderdag 10 november zal een panel van experts waaronder Verena Schoepf van het Institute for Biodiversity and Ecosystem Dynamics (UvA) deelnemen aan een COP27 evenement in Moana Blue Pacific Pavillon om over het onderwerp te praten.
Coral Reef at Marsa Gozlani site, Sharm el Shekh, Egypt. Credit: Renata Romeo / Ocean Image Bank

Het Franse nationale onderzoeksinstituut voor duurzame ontwikkeling (IRD) nodigt COP27-deelnemers uit voor een evenement over de veerkracht van koraalriffen onder snelle klimaatverandering. Een panel van internationale experts op het gebied van koraalrifwetenschap zal in het Moana Blue Pacific Pavillon bespreken welke hulpmiddelen momenteel beschikbaar zijn om het aanpassingsvermogen en veerkracht van koraalriffen onder invloed van klimaatverandering te verbeteren.

Tropische koraalriffen zijn hotspots voor biodiversiteit die bijna een miljard mensen wereldwijd van inkomsten en hulpbronnen voorzien, maar ze zijn ook het mariene ecosysteem dat het meest wordt bedreigd door snelle klimaatverandering. Door de natuur geïnspireerde oplossingen kunnen er voor zorgen dat koraalriffen beter bestand zijn tegen klimaatverandering.

Dit evenement zal zich richten op wat we kunnen leren van de natuur en bestaande veerkracht-hotspots, en hoe we koralen kunnen manipuleren om ze stressbestendiger te maken. Veerkracht-hotspots zijn plekken met van nature stressbestendige koraalpopulaties. Hoewel de meeste koralen heel gevoelig zijn voor hitte en verzuring, gedijen sommige bij relatief extreme temperaturen en zuurtegraden. Deze stressbestendige koralen kunnen daarom inzichten bieden in de "koraalriffen van morgen" en kunnen worden gebruikt om het behoud, beheer en herstel van koraalriffen te verbeteren.

Dit evenemnt is een samenwerkingsproject tussen het Franse nationale onderzoeksinstituut voor duurzame ontwikkeling (IRD), het ICONA-consortium, de universiteiten van Tsukuba en Amsterdam, het Franse nationale centrum voor wetenschappelijk onderzoek (CNRS), de King Abdullah University of Science en Technology (KAUST), de Coastal Oceans Research and Development - Indische Oceaan (CORDIO) en de Prince Albert II of Monaco Foundation.

Geïnteresseerd?

U kunt het evenement op donderdag 10 november 2022 van 14:00-14:55 Central European Time online volgen via Zoom door te registreren via deze link.

Panelcompositie and contactgegevens:

Riccardo Rodolfo-Metalpa, IRD ENTROPIE, riccardo.rodolfo-metalpa@ird.fr

Verena Schoepf, University of Amsterdam, v.schoepf@uva.nl

Sylvain Agostini, University of Tsukuba, ICONA founder, agostini.sylvain@shimoda.tsukuba.ac.jp

Jean-Pierre Gattuso, CNRS-Sorbonne University-Iddri, jean-pierre.gattuso@imev-mer.fr

Raquel Peixoto, KAUST, raquel.peixoto@kaust.edu.sa

David Obura, CORDIO - East Africa, dobura@cordioea.net