Wetenschappelijke publicaties waaraan bachelorstudenten meewerken zijn zeldzaam. Desondanks heeft de workshop voor bachelorstudenten die UvA-IoP/GRAPPA-oderzoekers Shin’ichiro Ando, Bradley Kavanagh en Oscar Macias organiseerden voor het tweede jaar op rij een gepubliceerd artikel opgeleverd. Onderwerp van de workshop was dit jaar de mogelijke ontdekking van dwergsterrenstelsels en de rol die deze stelsels kunnen spelen in de zoektocht naar donkere materie.
Bachelor Workshop
Shin’ichiro Ando, Oscar Macias (links), Bradley Kavanagh (midden) en de twaalf studenten die het artikel publiceerden.

Dit jaar deden twaalf bachelorstudenten mee aan de workshop die Ando, Kavanagh en Macias organiseerden. De studenten waren verantwoordelijk voor het leeuwendeel van het onderzoek voor het artikel, dat vorige week in het Journal of Cosmology and Astroparticle Physics werd gepubliceerd.

Dwergsterrenstelsels

De studenten onderzochten de waarschijnlijkheid dat de Large Synoptic Survey Telescope, een nieuwe telescoop die op dit moment in Cerro Pachón, Chili, gebouwd wordt, nieuwe ellipsvormige dwergsterrenstelsels zal ontdekken. Deze kleine sterrenstelsels die onze Melkweg begeleiden, zijn niet heel helder en dus lastig waar te nemen, maar de berekeningen van de studenten voorspellen dat de LSST toch tientallen tot honderden van deze stelsels moet kunnen vinden. Dergelijke ontdekkingen zijn interessant voor de zoektocht naar de mysterieuze donkere materie in het heelal, aangezien veel modellen voor deze donkere materie voorspellen dat de annihilatie ervan in dwergsterrenstelsels potentieel waarneembare gammastraling oplevert.

Workshop

Het werk werd gedaan in de context van de vier weken durende ‘ITFA Workshop’ die in januari 2019 plaatsvond – onderdeel van het gezamenlijke bachelorprogramma in de Natuur- en Sterrenkunde van de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam. Het is niet voor het eerst dat de ITFA Workshop tot een gepubliceerd artikel leidt: vorig jaar slaagde een andere groep bachelorstudenten onder leiding van Ando en Kavanagh er ook in om hun resultaten over neutrinoverval te publiceren.

Referentie

De resultaten van de workshop zijn op 14 oktober gepubliceerd in het Journal of Cosmology and Astroparticle Physics:

Discovery prospects of dwarf spheroidal galaxies for indirect dark matter searches, Shin'ichiro Ando, Bradley J. Kavanagh, Oscar Macias, Tiago Alves, Siebren Broersen, Stijn Delnoij, Thomas Goldman, Jim Groefsema, Jorinde Kleverlaan, Jaïr Lenssen, Toon Muskens, Liam X. Palma Visser, Ebo Peerbooms, Bram van der Linden en Sill Verberne, Journal of Cosmology and Astroparticle Physics, Volume 2019, oktober 2019.