Een groep natuurkundigen, waaronder Chia-Ching Huang en Katerina Dohnalova Newell van de Universiteit van Amsterdam, hebben in een samenwerkingsproject een nieuw materiaal ontwikkeld dat licht uitzendt en veelbelovende eigenschappen heeft. Het resultaat is deze week gepubliceerd in Nanomaterials, en siert bovendien de omslag van het tijdschrift.
Nanomaterials
De omslag van het oktobernummer van Nanomaterials, met daarop de artits's impression van het materiaal.

Hybride materialen die bestaan uit metalen en organische stoffen, vormen een nieuwe klasse van op de nanoschaal geconstrueerde materialen met stabiele eigenschappen die helder zichtbaar licht uitzenden. Vanwege de complexiteit van deze materialen is de microscopische oorsprong van het uitzenden van licht echter moeilijk te begrijpen. Een strategie om de relatie tussen de structuur van deze materialen en hun eigenschappen te begrijpen, is door gerelateerde materialen te bestuderen – de zogeheten neutrale goud-thiolaat-coördinatiepolymeren.

Nieuw materiaal

In hun artikel beschrijven de acht natuurkundigen uit Frankrijk en Nederland een nieuw materiaal van dit type. Het materiaal heeft een gelaagde structuur en bevat helixvormige ketens van goud- en zwavelatomen. Een gedetailleerde studie van de eigenschappen van het materiaal laat zien dat het helder fosforescent zichtbaar licht uitzendt , met een golflengte van rond de 615 nanometer (geel-oranje). Het materiaal blijkt bovendien een zeer efficiënte lichtbron te zijn, waarmee dergelijke materialen zeer veelbelovend zijn voor toepassing in lichtgevende apparaten.

Cover art

Het nieuwe materiaal is niet alleen nuttig, maar ook mooi. Het Nanomaterials-tijdschrijft koos de artist’s impression van de atoomstructuur van het materiaal, gemaakt door Katerina Dohnalova Newell van het UvA-Institute of Physics, zelfs als omslagafbeelding voor het oktobernummer.

Referentie

A New Lamellar Gold Thiolate Coordination Polymer, [Au(m-SPhCO2H)]n, for the Formation of Luminescent Polymer Composites, Oleksandra Veselska , Nathalie Guillou, Gilles Ledoux, Chia-Ching Huang, Katerina Dohnalova Newell, Erik Elkaïm, Alexandra Fateeva en Aude Demessence, Nanomaterials 2019, 9 (10), 1408; DOI: https://doi.org/10.3390/nano9101408.