Jeroen van den Brink

Jeroen van den Brink is directeur van het Leibniz Institute for Solid State and Materials Reserach in Dresden en professor in de theoretische natuurkunde aan de TU Dresden.

Carrière en prijzen

Van den Brink studeerde natuurkunde en promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen en vervolgde zijn carrière als postdoctoraal onderzoeker en Humboldt Fellow aan het Max-Placnk-Institut für Festkörperforschung in Stuttgart. In 1999 kreeg hij een aanstelling als Universitair Hoofddocent aan de Universiteit Twente. In 2002 verhuisde hij naar de Universiteit Leiden als Springplank Fellow en van 2005 tot 2013 was hij buitengewoon hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Sinds 2009 is hij professor in de Theoretische Vastestoffysica aan het IFW Dresden. Van den Brink was gasthoogleraar aan de universiteiten van Stanford (2009) en Harvard (2016). In 2018 ontving hij de Humboldt Research Prize van NWO en in 2019 was hij Clark Way Harrison Visiting Professor aan Washington University St. Louis.

Onderzoeksinteresse

Van den Brinks onderzoek richt zich op het voorspellen en onderzoeken van fundamenteel nieuwe elektronische en magnetische eigenschappen van quantummaterialen. Hij geniet erkenning voor zijn bijdragen aan het onderzoek naar sterk gecorreleerde elektronsystemen, in het bijzonder door zijn voorstellen voor magnetische en orbitale ordening, mechanismen voor multiferroïsme en de theorie van resonante inelastische röntgenverstrooiing. Zijn onderzoeksinteresse omvat verder topologische quantumtoestanden van materie, quantum veel-deeltjestheorie en quantummagnetisme, onconventionele supergeleiding en ab initio elektronische structuurtheorie. Hij schreef meer dan 300 artikelen, die in totaal meer dan 20.000 keer werden geciteerd.

Zijn onderzoeksinteresse overlappen met en liggen in het verlengde van die van de leden van het IoP, in het bijzonder van de ITFA- en WZI-instituten aan de UvA. Prof. Van den Brink is van plan samen te werken met zowel junior- als seniorleden van de onderzoeksgroepen.