Het onderzoek van natuurkundige Florian Schreck naar quantumklokken en ultrakoude atomen is geselecteerd als een van de 13 projecten die gehonoreerd worden in het Studiotopia-initiatief voor samenwerkingsverbanden tussen kunst en wetenschap. Gedurende 17 maanden zullen kunstenaars Dmitry Gelfand en Evelina Domnitch met Schreck samenwerken in een residency-programma gericht op duurzame ontwikkeling.
Hydrogeny
Hydrogeny, een eerder kunstwerk van Dmitry Gelfand en Evelina Domnitch.

Het Studiotopia-initiatief is erop gericht om de samenwerkingsverbanden tussen culturele en onderzoeksinstituten, academische instanties, innovatieve centra, kunstenaars en Europese burgers te versterken. Het programma biedt 13 kunstenaars en 13 wetenschappers de unieke kans om gedurende 17 maanden samen te werken. Het initiatief stimuleert wetenschappers om tijdens bezoeken aan de studio’s ideeën, kennis en methodologieën uit te wisselen met internationale visuele kunstenaars.

De wetenschap

In zijn onderzoek combineert Florian Schreck (1972, Konstanz, Duitsland) complexe systemen van lasers, optica, elektronica, mechanische componenten, vacuümkamers en software om atomen af te koelen tot vrijwel het absolute temperatuurnulpunt, meer dan 273 graden onder nul op de Celsiusschaal. Door de atomen te gebruiken als heel precieze ‘slingers’ wil Schreck nieuwe quantumklokken bouwen. Zulke klokken zullen de maatschappij op belangrijke manieren beïnvloeden: het doel is niet alleen om nauwkeuriger klokken te bouwen, maar ook om die klokken kleiner en vervoerbaarder te maken – momenteel vullen zulke ultra-precieze klokken hele laboratoria – met als doel om ze ook in alledaagse situaties te kunnen gebruiken.

De kunst

Dmitry Gelfand (1974, St. Petersburg, Rusland) en Evelina Domnitch (1972, Minsk, Wit-Rusland) creëren omgevingen waarin de toeschouwer zintuiglijk wordt ondergedompeld, en die natuurkunde, scheikunde en computerwetenschappen combineren met mysterieuze filosofische praktijken. De kunstenaars gebruiken recente ontdekkingen om vraagstukken rond perceptie en eeuwigheid te onderzoeken. Door af te zien van opnames en registrerende media bestaan de installaties van Domnitch en Gelfand als voortdurend transformerende fenomenen die ter observatie worden aangeboden. Doordat fenomenen die zelden zichtbaar zijn direct voor de toeschouwer plaatsvinden, zonder tussenkomst van media, kunnen ze de zintuiglijke ervaringen van de waarnemer vaak enorm vergroten. De directheid van die ervaring staat de toeschouwer toe om uit te stijgen boven het schijnbare verschil tussen wetenschappelijke ontdekking en uitbreiding van de waarnemng.

Kunst en wetenschap

Gedurende 17 maanden zullen Schreck, Gelfand en Domnitch samenwerken om wetenschap en kunst te combineren. Het project wordt georganiseerd door het kunst- en wetenschapslaboratorium van de natuurkundefaculteit van de Vrije Universiteit Amsterdam, Hybrid Forms, onder leiding van Dr. Raoul Frese. Het werk zal plaatsvinden op basis van de Sustainable Development Goals die door de Verenigde Naties zijn geformuleerd. Resultaten, ontwikkelde concepten, onderzoeksmateriaal en kunstwerken die gedurende het Studiotopia-project worden gemaakt, zullen worden tentoongesteld in de nieuwe kunstgallerij op de campus van de Vrije Universiteit, WONDER, en op partnerlocaties in heel Europa.