De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft UvA-IoP-natuurkundige prof. Jan de Boer benoemd als lid van de raad van bestuur bij NWO. De Boer wordt tevens de nieuwe voorzitter voor het NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen, met ingang van 1 september 2020.
Jan de Boer
Prof. Jan de Boer

Prof. dr. Jan de Boer is hoogleraar theoretische natuurkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij promoveerde in 1993 aan de Universiteit van Utrecht en heeft daarna als postdoc in de Verenigde Staten gewerkt. Na deze periode keerde hij terug naar Nederland en sindsdien is hij werkzaam aan de Universiteit van Amsterdam. Hij was betrokken bij diverse brede onderzoeksinitiatieven zoals GRAPPA, Delta ITP en DIEP. De Boer speelde tevens een rol bij de inrichting van het domein Exacte en Natuurwetenschappen en is na de transitie lid geworden van het betreffende domeinbestuur.

Jan de Boer zal de huidige domeinvoorzitter Niek Lopes Cardozo opvolgen na zijn terugtreden per 1 september. Voor zijn nieuwe rol zal hij de helft van zijn werktijd bij NWO in dienst treden.