‘Conversations on quantum gravity’ is een nieuw boek van natuurkundige Jay Armas, over de voortschrijdende zoektocht naar een theorie van alles. In het boek spreekt Armas met 37 onderzoekers – waaronder vijf Nobelprijs- en Fields Medal-winnaars – die met hem in gesprek gaan over de huidige vraagstukken, de impact van hun eigen ontdekkingen en die van anderen, en hun motivatie om zich bezig te houden met de grootste open vragen over de wereld om ons heen.
conversations
Conversations on quantum gravity – omslag

De heilige graal van de moderne theoretische natuurkunde is het vinden van een theorie van alles. Een dergelijke theorie zou alle natuurkrachten, waaronder de zwaartekracht, verenigen op een manier die consistent is met de lessen die we uit de quantummechanica hebben geleerd. ‘Conversations on quantum gravity’ stelt de vraag: hoe ver zijn we nog af van een dergelijke ontdekking?

Inzichten en opinies

In de afgelopen decennia zijn diverse wegen naar het vinden van een quantum-zwaartekrachtstheorie gesuggereerd, maar daaruit is nog altijd geen duidelijke unificerende beschrijving van de natuur voortgekomen. Hoe moeten we dat feit interpreteren? Het boek peilt de stand van zaken in deze intimiderende zoektocht binnen de theoretische natuurkunde, in een verzameling van kritische interviews met bijna veertig van de meest vooraanstaande natuurkundigen in het vakgebied.

De breed-geörienteerde gesprekken bieden belangrijke inzichten en openhartige opinies over de verschillende benaderingen van de quantumzwaartekracht, waaronder snaartheorie, lus-quantumzwaartekracht, causale verzamelingsleer en aymptotische vrijheid. Het unieke en leesbare overzicht biedt iedereen die meer wil weten over de open vraagstukken van de quantumzwaartekracht toegang tot het allernieuwste hedendaagse onderzoek.

Jay Armas

Jácome (Jay) Armas is universitair docent aan het UvA-Institute of Physics, en daarnaast coördinator van het Dutch Institute for Emergent Phenomena. Hij behaalde zijn Ph. D. aan het Niels Bohr-instituut in Kopenhagen en had postdoctorale posities aan de Universiteit van Bern en de Université Libre de Bruxelles. Zijn onderzoeksinteresses omvatten fundamentele vraagstukken in de snaartheorie, hydrodynamica en zwarte gaten, en emergente verschijnselen in de quantum- en zachte gecondenseerde materie. Naast zijn onderzoeksactiviteiten zette Armas Science & Cocktails op, een internationaal wetenschappelijke outreachplatform met een gelijknamige serie evenementen. ‘Conversations on quantum gravity’, samengesteld gedurende meer dan tien jaar van grotendeels persoonlijke interviews, is zijn geschenk aan de natuurkundegemeenschap.

Conversations in quantum gravity, geredigeerd door Jácome (Jay) Armas, Cambridge University Press 2021, 716 pagina’s, ISBN 9781107168879. Bestellen: www.cambridge.org/9781107168879. Verkrijgbaar vanaf 26 augustus 2021.