Prof. Eric Laenen wordt per 18 mei 2022 aangesteld als de nieuwe directeur van het UvA-Institute of Physics (IoP), voor een periode van drie jaar. Als directeur van het IoP wil Laenen de banden binnen het instituut en met partnerinstituten in de FNWI en op het Amsterdam Science Park versterken.
Eric Laenen

Laenen wordt als extra lid toegvoegd aan de IoP-directie, naast de hoofden van de drie onderliggende instituten. Prof. Daniel Bonn blijft hoofd van het Van der Waals-Zeeman Instituut, Prof. Jan de Boer hoofd van het Institute for Theoretical Physics, and de huidige IoP-directeur Prof. Paul de Jong blijft hoofd van het Institute for High Energy Physics.

Laenen kwam in december 2006 naar de Universiteit van Amsterdam als hoogleraar in de theoretische fysica, met de focus op quantumveldentheorie en de fenomenologie van elementaire deeltjes. Hij was daarvoor sinds 2001 hoogleraar aan de Universiteit Utrecht, waar hij nog altijd een deeltijdaanstelling voor één dag per week heeft. Als senior-onderzoeker bij Nikhef gaf hij gedurende een periode van 13 jaar, tot 2018, leiding aan de Nikhef Theory Group. Laenen is in verschillende rollen aan CERN verbonden geweest, het meest recent als Nederlandse afgevaardigde voor de CERN Council, en sinds het begin van dit jaar als vice-voorzitter van die Council.