Het nieuwe leerboek 'Cosmology' van UvA-IoP-natuurkundige Daniel Baumann heeft de PROSE Award van de Association of American Publishers gewonnen. Het boek werd verkozen tot het beste boek in de categorie 'Chemistry, Physics, Astronomy and Cosmology' en werd vervolgens geselecteerd uit alle categoriewinnaars voor de 'Award for Excellence in Physical Sciences and Mathematics'.

Sinds 1976 hebben de Association of American Publishers Awards for Professional and Scholarly Excellence (of kortweg de PROSE Awards) erkenning verleend aan het allerbeste op het gebied van professioneel en wetenschappelijk publiceren, door auteurs, redacteurs en uitgevers in het zonnetje te zetten van wie het werk heeft geleid tot aanzienlijke vooruitgang in hun respectievelijke onderzoeksgebieden. Jaarlijks worden vier PROSE Awards toegekend, voor vier verschillende disciplines. Baumanns boek 'Cosmology' won de prijs in de categorie 'Physical Sciences and Mathematics'.

Het boek werd vorig jaar uitgegeven door Cambridge University Press. Het is gebaseerd op colleges die in Amsterdam en Cambridge werden gegeven, en vormt een uitbreiding op Baumanns populaire dictaat dat wereldwijd door studenten en docenten wordt gebruikt.

Lees hieronder meer over de PROSE Awards en de prijswinnende boeken: