Plantenbioloog Harro Bouwmeester van het Swammerdam Institute for Life Sciences (SILS-UvA) ontvangt een door de European Research Council (ERC) gefinancierde Proof of Concept beurs voor het project LGSMAIZE. Met deze subsidie zal hij testen of het mogelijk is om Afrikaanse maïssoorten genetisch te modificeren om ze resistent te maken voor de parasitaire plant Striga. Een veelbelovende strategie in de strijd tegen een plant die oogsten bedreigt.
A field of maize plants
Image: Pxhere

Voedselzekerheid is een groeiende uitdaging in het licht van klimaatverandering en toenemende voedselbehoeften. Daarbij vormt de parasitaire plant Striga een enorme bedreiging voor de productie van graangewassen, zoals maïs, op het Afrikaanse continent. Zaden van Striga hebben de mogelijkheid om in de grond af te wachten tot specifieke plantenhormonen, uitgescheiden door de wortels van een maïsplant, ze laten ontkiemen. In eerder onderzoek heeft het team van Bouwmeester een cultivar gevonden die resistent lijkt tegen Striga, maar niet in Afrika groeit. Zij vonden dat deze cultivar een gen bevat dat de hoeveelheid plantenhormonen verandert, en daarmee dus de kieming van de Striga zaden tegengaat. De onderzoekers willen testen of het veranderen van hetzelfde gen in Afrikaanse maïssoorten tot hetzelfde resultaat leidt. Dit zou een nieuwe mogelijkheid betekenen om besmetting met Striga in Afrikaanse maïsvelden te bestrijden.

Projectpartners

Voor dit project zal Harro Bouwmeester samenwerken met onderzoekers van het International Maize and Wheat Improvement Centre (CIMMYT). Het veldwerk zal plaatsvinden in Kenia. De maïsstammen zullen getest worden in een relevante landbouw omgeving met hulp van Keniaanse boeren.

ERC proof of concept

De ERC Proof of Concept ronde is enkel bedoeld voor onderzoekers die eerder een ERC-beurs hebben ontvangen. De subsidies ter waarde van €150.000 worden ingezet om het commerciële of maatschappelijke potentieel van de resultaten van de eerder uitgevoerde ERC onderzoeksprojecten te verkennen. Deze financiering maakt deel uit van het onderzoeks- en innovatieprogramma van de EU, Horizon Europe. Een overzicht van de 55 ontvangers van deze ERC Proof of Concept call is hier op de ERC-website te vinden.