Een groot consortium ontvangt een Horizon Europe subsidie van €10 miljoen voor het project HappyMums. Neurobioloog Aniko Korosi van het Swammerdam Institute for Life Sciences (SILS-UvA) is onderdeel van het consortium. Met deze beurs willen de onderzoekers meer begrijpen van de biologische mechanismen van depressieve symptomen tijdens de zwangerschap, om mentale gezondheid te verbeteren.
foto van 2 teddyberen
Afbeelding: Pxhere

Het HappyMums-project: begrijpen van depressieve symptomen tijdens de zwangerschap

Het doel van HappyMums zit in de naam: de onderzoekers willen depressieve symptomen tijdens de zwangerschap beter begrijpen, om de mentale gezondheid te verbeteren van moeders en ook die van hun kinderen. Om dit te bereiken wllen de onderzoekers meer leren over de biologische mechanismen die ten grondslag liggen aan het ontstaan ​​van depressieve symptomen, en de effectiviteit van interventies. Het project zal een grote verzameling patiëntencohorten met meerdere biologische, medische, klinische, sociaal-demografische en milieu- en levensstijlgegevens gebruiken om de meest robuuste risicofactoren te identificeren die depressieve symptomen veroorzaken of daaraan bijdragen.

Combineren van experimentele modellen

HappyMums wil begrijpen wat de neurobiologische mechanismen zijn die worden beïnvloed door depressieve symptomen tijdens de zwangerschap. Depressieve symptomen leiden tot veranderingen in de omgeving van de foetus, wat tot de ontwikkeling van negatieve mentale gevolgen voor het kind kan leiden. De onderzoekers zullen voor hun studie een verzameling van menselijke weefsels bestuderen zoals placenta, chorionvilli en vruchtwater, en hun bevindingen ondersteunen met behulp van diermodellen. Drie complementaire muismodellen zullen in de studie worden opgenomen om de daadwerkelijke oorzaak-verband verhoudingen uit te pluizen. Daarnaast zullen de onderzoekers een innovatief model in vissen inzetten om de mechanismen die specifiek zijn voor de placenta op te helderen, zonder mogelijke effecten van postnatale maternale zorg.

Implicaties in de kliniek en daarbuiten

De onderzoekers verwachten dat hun bevindingen zullen leiden tot de identificatie van nieuwe mogelijke targets voor medicatie, en daarbij mogelijk ook herbestemming van bestaande medicijnen en het ontwikkelen van niet-farmacologische interventies. Daarnaast zal HappyMums een digitaal platform ontwikkelen waar gegevens kunnen worden verzameld via een app op de mobiele telefoon. Dit combineert op Artificial Intelligence (AI)-tools gebaseerde gegevens, met biologische, klinische, medische, omgevings- en levensstijlgegevens, die via een speciaal dashboard beschikbaar zullen worden gesteld voor clinici. Het dashboard maakt een vroege screening van depressieve symptomen, snelle diagnoses, gepersonaliseerde behandelingen en het bevorderen van een beschermende levensstijl mogelijk. Over het algemeen zal HappyMums niet alleen de kennis op het gebied van psychische stoornissen tijdens de zwangerschap vergroten, maar ook het welzijn van zwangere vrouwen verbeteren. Dit zal vele voordelen opleveren, ook voor het nageslacht en daarmee voor de (toekomstige) samenleving.

Project partners

Het project wordt gecoördineerd door de Universiteit van Milaan en heeft partners in heel Europa. Dr. Aniko Korosi zal met name samenwerken met dr. Bart Pollux (WUR) aan het innovatieve vismodel om de rol van de placenta te bestuderen, en met de groep van dr. Dario Cattaneo (Milaan) om de effecten van vroege stress te bestuderen. Het volledige project duurt vijf jaar.
Kijk voor meer informatie over het HappyMum-consortium en de Horizon Europe oproep waar dit consortium deel van uitmaakt, op de website van de Europese Commissie.

Dr. A. (Aniko) Korosi

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica