In een recent artikel in Angewandte Chemie presenteren onderzoekers van het Van ’t Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) van de Universiteit van Amsterdam een nieuwe methode voor de synthese van 8-ledige ringverbindingen op basis van metalloradicaal katalyse. Het is een efficiënte en breed toepasbare procedure voor de synthese van middelgrote ringstructuren. Onder andere vanwege de milde reactieomstandigheden is het een zeer geschikte strategie voor de synthese van farmaceutische moleculen en nieuwe chemicaliën met middelgrote cyclische structuren.
Voorbeelden van geurige moleculen met een 8-ledige ring. Beeld: HIMS.

Middelgrote cyclische verbindingen, met name 8-ledige ringen, komen op grote schaal voor in veel natuurlijke producten, brandstoffen, geurstoffen en katalysatoren. Het synthetiseren van dergelijke verbindingen in het laboratorium is nog steeds behoorlijk uitdagend. Het zijn lastige reacties die altijd gepaard gaan met lage opbrengst en een groot aantal bijproducten.

In hun Angewandte Chemie paper presenteren onderzoekers van de HIMS-onderzoeksgroep Homogeneous, Supramolecular and Bio-Inspired Catalysis nu een alternatief. Gebaseerd op metalloradicaalkatalyse ontwikkeld door prof.dr. Bas de Bruin (Bio-inspired Sustainable Catalysis), pasten ze een kobaltkatalysator toe om de selectieve synthese van middelgrote ringverbindingen mogelijk te maken.

graphic abstract
Grafische samenvatting van het onderzoek. Beeld: HIMS