Prof. dr. Paul Kamer is ons deze week op veel te jonge leeftijd ontvallen. Hij was verbonden aan de UvA van 1990-2005, waar hij zijn academische carrière begon en een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan homogene katalyse aan het Van ‘t Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS).

Naast zijn activiteiten op onderzoeksgebied was hij een bevlogen docent. Wij nemen node afscheid van een goede vriend en collega en bovenal een warm mens.

Paul Kamer is geboren in Hilversum waar hij zijn jeugd heeft doorgebracht.  Na zijn middelbare school heeft hij zijn Bachelor en Master, in die tijd kandidaat en doctoraaldiploma, cum laude behaald aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn doctoraalexamen scheikunde promoveerde hij in 1987 bij prof. Nolte aan de Universiteit Utrecht op zijn proefschrift over enantioselectieve polymerisatie van isocyanide.

Na post-doc perdioden aan CalTech in de groep van prof. Dervan en in Leiden in de groep van prof. van Boom, begon hij zijn academische carrière 1990 als Universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam. Na promotie tot UHD in 1998 en hoogleraar in 2005, vertrok Paul Kamer later in 2005 naar het Schotse St Andrews om daar zijn groep op het gebied van Homogene katalyse verder te ontwikkelen.

In 2017 verliet Paul Kamer het Britse eiland om zijn carrière verder voort te zetten aan het Leibniz Institut für Katalyse in Duitsland. Zijn vruchtbare onderzoek leidde tot ongeveer 250, veel geciteerde wetenschappelijke publicaties en een aantal octrooien. Hij was verder geassocieerd editor van Catalysis Science en Technology, en visiting professor aan diverse universiteiten.

Als universitair docent begon Paul Kamer in de groep van prof. dr. Piet van Leeuwen, die hier net als bijzonder hoogleraar was begonnen. Samen hebben ze de homogene katalysegroep aan de UvA opgezet, en belangrijke wetenschappelijke bijdragen geleverd aan ligandconcepten (“The bite angle makes the difference”) en inzichten op het gebied van hydroformyleringsreacties. Een van de liganden ontwikkeld door Paul en Piet is Xantphos, dat inmiddels een van de benchmark liganden is geworden die in heel veel (industriële) katalytische reacties wordt gebruikt.

Later heeft Paul aan nieuwe biogeïnspireerde concepten gewerkt. Zo heeft hij DNA gefunctionaliseerd met katalysatoren, en heeft hij enzymen niet natuurlijke reacties laten doen door ze met rhodiumkatalysatoren te functionaliseren. Aan het Leibniz Institut für Katalyse schoof zijn onderzoek weer meer richting de toepassing.

We zullen Paul Kamer blijven herinneren als een degelijke wetenschapper, maar bovenal een goede vriend en collega. Ons medeleven gaat uit naar zijn vrouw Gini, familie en vrienden.