De 2020 IUPAC-ThalesNano prijs voor flowchemie is toegekend aan professor Timothy Noël van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences van de Universiteit van Amsterdam. De prijs ter hoogte van $7500 wordt uitgereikt voor bijzondere bijdragen op het gebied van flowchemie, microfluïdica, microfabricage en microsysteemtechniek.

De breed gewaardeerde prijs is ingesteld door het Hongaarse technologiebedrijf ThalesNano als erkenning van de sleutelrol van flowchemie bij de verbetering van chemische processen. De prijs wordt toegekend door een internationale jury onder auspiciën van de International Union of Pure and Applied Chemistry.

"Nog geen tien jaar geleden hebben mijn team en ik onszelf uitgedaagd om de synthetische opties voor organisch chemici uit te breiden en flowchemie als belangrijkste technologie te omarmen," zegt Noël. "Ik ben zeer vereerd door deze enorme erkenning van de gemeenschap voor het onderzoek waar we zo gepassioneerd over zijn. Ik wil alle mensen bedanken met wie ik in de loop der jaren heb samengewerkt. Ik hoop dat zij deze prijs ook als hun prijs zien."

Tweejaarlijkste prijs

De prijs zal worden uitgereikt aan Timothy Noël tijdens de 2021 Flow Chemistry Congress Conference die in april in Boston (VS) had moeten plaatsvinden, maar is uitgesteld vanwege de Covid-19 pandemie. Eerdere laureaten van de tweejaarlijkse prijs waren prof. Oliver Kappe (Universiteit van Graz, Oostenrijk) in 2018, prof. Volker Hessel (Technische Universiteit Eindhoven; tegenwoordig University of Adelaide, AU) in 2016, prof. Steven V. Ley (Universiteit van Cambridge, VK) in 2014 en prof. Klavs F. Jensen (MIT, VS) in 2012.

Portrait of Timothy Noël

Timothy Noël werkt sinds 2020 bij de Universiteit van Amsterdam als hoogleraar Flow Chemistry bij het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences. Zijn onderzoeksinteresses zijn flowchemie, homogene katalyse en organische synthese. De in België geboren chemicus promoveerde in 2009 aan de Universiteit Gent en werd vervolgens Fulbright Postdoctoral Fellow aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT). In 2012 verhuisde hij naar de Technische Universiteit Eindhoven om assistent-professor te worden. In 2017 werd hij universitair hoofddocent.

In 2011 ontving Noël de Aanmoedigingsprijs voor Jonge Onderzoekers van het Comité de Gestion du Bulletin des Sociétés Chimiques Belges en in 2012 was hij finalist van de European Young Chemist Award. In dat jaar ontving hij ook een VENI-beurs van de Nederlandse Stichting voor Wetenschappen NWO. In 2015 behaalde hij de prestigieuze VIDI-prijs van NWO. In 2016 ontving Noël de Thieme Chemistry Journal Award, in 2017 de DECHEMA award en in 2019 de Hoogewerff Jongerenprijs. Sinds 2019 is hij hoofdredacteur van het Journal of Flow Chemistry.

Website van de Noël research group: www.noelresearchgroup.com