Afgelopen vrijdag was de online live finale van de profielwerkstukwedstrijd 'Imagination at Work' van Centrum JongerenCommunicatie Chemie (C3). De winst ging naar leerlingen van het Canisius College Nijmegen, die onderzochten hoe je CO2 kunt opvangen met behulp van poreuze materialen. Ze werden daarbij begeleid door Stefania Grecea en Andreea Gheorghe van de onderzoeksgroep Functional Materials van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS). Ook de andere finalisten werden begeleid door HIMS onderzoekers.
Prijswinaars cas and thijn
De eindoverwinning was voor Cas en Thijn. Beeld: C3.

Scholieren Cas Revenberg en Thijn Koopman ontvangen ieder een cheque van 500 euro als bijdrage  voor hun studie. Volgens juryvoorzitter Margot Verwei van Avans Hogeschool blonken ze uit met een heldere presentatie waarin ze duidelijk de relatie legden met klimaatverandering en opwarming van de aarde. Daarbij wisten ze de technische aspecten van hun onderwerp zeer begrijpelijk uit te leggen.

Imagination at Work is de landelijke profielwerkstukwedstrijd chemie, waarin scholieren samenwerken met wetenschappers en experts aan actueel onderzoek rondom onderwerpen als duurzaamheid, voeding, klimaat, energie en gezondheid. Eind maart maakte C3 de finalisten bekend, nadat alle deelnemers een half jaar lang verslag hadden gedaan van hun vorderingen via het Instagramaccount van C3. Alle finalisten bleken daarbij onder begeleiding te staan van chemici van de UvA:

Cas en Thijn, Canisius College Nijmegen (winnaars)
Onderwerp: C02 opvangen m.b.v. poreuze materialen.
Begeleiders: Stefania Grecea, Andreea Gheorghe.
Docent: Esther Broen.

Anne en Lotte, CSG Jan Arentsz Alkmaar
Onderwerp: Afval als grondstof voor de chemie.
Begeleiders: Chris Slootweg, Steven Beijer.
Docent: Edward Kuijer.

Jeroen en Kim, Rijnlands Lyceum Sassenheim
Onderwerp: CO2 opvangen m.b.v. poreuze materialen.
Begeleider: Stefania Grecea, Suzanne Reus.
Docent: Pieter Smid.

Ook bij de vorige editie van Imagination at work stond het winnende team onder begeleiding van HIMS onderzoekers. Leerlingen van het Bernardinuscollege uit Heerlen werkten toen aan hun profielwerkstuk over duurzame energie met Joost Reek en Joeri Hessels van HIMS en Monalisa Goswami van HIMS spin-off Spark904. Dit tekent het belang dat onderzoekers van HIMS hechten aan goed onderwijs en het breder informeren over chemie. Een ander recent voorbeeld daarvan is het initiatief Sisters in Science.

C3 bericht Winnaars Imagination at Work editie 2020/2021!