Onderzoekers onder leiding van Hong Zhang van het Van ‘t Hoff Institute for Molecular Sciences van de Universiteit van Amsterdam zijn erin geslaagd inzicht te verschaffen in de microscopische dynamica van energieoverdracht en -conversie in fosforen. Met behulp van speciale nanostructuren en computermodellering kwamen ze tot een kwantitatieve bepaling van het mechanisme van de interactie tussen hydroxyl onzuiverheden en luminescentiecentra in lanthanide-gedoteerde fosforen. Hun bevindingen, die zojuist zijn gepubliceerd in het Nature tijdschrift "Light: Science and Applications', dragen bij aan de ontwikkeling van nieuwe, zeer efficiënte upconversiematerialen.