UvA chemiestudente Hannah Flerlage heeft de Student Recycling Award gewonnen van de Nederlandse branchevereniging BRBS Recycling. Zij versloeg drie mede-finalisten met haar afstudeerverslag over de synthese van hoogwaardige, duurzame en biologisch afbreekbare fosforverbindingen uit afval. Vanaf januari vervolgt ze haar onderzoek als promovendus bij het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences in de groep van dr. Chris Slootweg.
Hannah Flerlage. Photo: HIMS.

Flerlage volgde de MSc track in Science for Energy and Sustainability en studeerde af bij zowel Slootweg (Synthetic Organic Chemistry, Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences) als prof.dr. Annemarie van Wezel (Environmental Ecology, Institute for Biodiversity and Ecosystem Dynamics). Haar dagelijkse begeleiders waren promovendi Joanke van Dijk (groep Van Wezel) en Steven Beijer (groep Slootweg).

In haar afstudeerverslag legt Flerlage de focus op een systeembenadering van de productie van organofosfaat vlamvertragers die geschikt zijn voor de circulaire economie. De jury kende haar de award toe vanwege het innovatieve karakter gekoppeld aan praktische haalbaarheid en potentiële impact op de sector. Daarnaast was de jury onder de indruk van de wetenschappelijke en goed onderbouwde uitwerking om brandvertragers op een slimme wijze te synthetiseren en bovendien afbreekbaar en circulair te maken. Flerlage kreeg ook veel waardering voor de ontwikkeling van een conceptueel framework dat het mogelijk maakt circulaire fosfor ook voor andere toepassingen verder te ontwikkelen en op te schalen.

Zero Waste

Flerlage begint volgend jaar een promotieonderzoek bij Chris Slootweg waarin ze verder werkt aan de ontwikkeling van duurzame fosfaatverbindingen. Het maakt onderdeel uit van het Science & Design Doctorate (SSD) programma, geïnitieerd en ondersteund door de faculteit FNWI. Dit omvat in totaal zes promotieplaatsen die samen de start vormen van het nieuwe facultaire thema Zero Waste. Hiermee draagt de faculteit bij aan het oplossen van milieuproblemen die het gevolg zijn van het huidige lineaire gebruik van hulpbronnen. Dit omvat het (her)ontwerp van processen, materialen en producten om materialen in gesloten kringlopen te houden, terwijl tegelijkertijd in de behoeften van de samenleving wordt voorzien. De zes SSD-promovendi werken intensief samen om de gemeenschappelijke aspecten van hun projecten te versterken.

Meer details over het afstudeeronderzoek zijn te vinden in het Engelse nieuwsbericht.