Chemicus dr. Joen Hermans is aangesteld als universitair docent Conservation Science aan de Universiteit van Amsterdam. Deze positie is een samenwerking van de Amsterdam School for Heritage, Memory and Material Culture (AHM) aan de faculteit der Geesteswetenschappen, en het Van ‘t Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) aan de faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI). Voorheen werkte Hermans bij HIMS als research assistant professor met een NWO Veni beurs.

De nieuwe positie voor Hermans versterkt de verbinding tussen de twee faculteiten in onderzoek en onderwijs gericht op materialen in cultureel erfgoed. Bij de faculteit Geesteswetenschappen leidt de 4-jarige opleiding Conservation & Restoration studenten op tot experts in kunstrestauratie. Zij volgen daarbij verschillende vakken over de chemie en natuurkunde van kunstenaarsmaterialen, zoals verven, metalen, hout, textiel, en materialen die gebruikt worden tijdens restauratiehandelingen. Hermans zal onderwijs geven en cursussen ontwikkelen voor deze opleiding. Als onderdeel van AHM zal hij ook onderzoeksprojecten opzetten en begeleiden, gericht op het vertalen van de nieuwste chemische inzichten naar de conserveringspraktijk.

Dr. Joen Hermans. Foto: HIMS.

Bij HIMS betekent de nieuwe positie een verdere consolidering van het bestaande onderzoek naar de fundamentele chemie van materialen in cultureel erfgoed. Samen met prof. dr. Maarten van Bommel en prof. dr. Katrien Keune (beiden in deeltijd werkend bij HIMS) vertegenwoordigt Hermans het Netherlands Institute for Conservation, Art and Science (NICAS) binnen de faculteit FNWI. Bij HIMS zal Herman onderzoek opzetten gericht op het monitoren en voorspellen van de veranderende chemie van olieverf gedurende restauraties of als gevolg van klimaatcondities. Dit onderzoek combineert spectroscopie, computersimulaties en de synthese van model polymeersystemen, en vormt daarmee ook een brug tussen bestaande onderzoeksthema’s bij HIMS.

Dr. Joen Hermans studeerde Scheikunde aan de Universiteit Utrecht. In 2017 promoveerde hij cum laude aan de Universiteit van Amsterdam op onderzoek naar metaalzeepvorming in olieverfschilderijen dat hij uitvoerde onder begeleiding van prof. dr. Piet Iedema en prof. dr. Katrien Keune. Sinds zijn promotie is Joen werkzaam als onderzoeker bij de afdeling Conservation & Science van het Rijksmuseum. In 2018 ontving hij een NWO Veni beurs om de effecten van water op de chemie van olieverf op moleculaire schaal te onderzoeken, in samenwerking met prof. dr. Sander Woutersen.