Analytisch chemici van het Van ‘t Hoff institute for Molecular Sciences van de Universiteit van Amsterdam (UvA) hebben samen met collega's van TNO aangetoond dat de toxische stoffen uit chemische wapens met planteneiwitten reageren. Daarbij ontstaan eiwitadducten die als ‘biomarkers’ nog tot drie maanden na de feitelijke blootstelling zijn te detecteren, zowel in de levende planten als in gedroogde bladeren. Dit maakt forensische reconstructies van het gebruik van chemische wapens mogelijk, wat kan helpen bij onderzoeken naar vermeend gebruik in conflictgebieden.
Foto van bladeren van onderzochte planten. (A) Laurierblad (Laurus nobilis), B) Basilicum (Ocimum basilicum), C) Brandnetel (Urtica dioica). Afbeelding uit de publicatie.

Het onderzoek is onlangs als 'hot article' gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Analytical Methods en staat ook op de cover. Eerste auteur is Mirjam de Bruin-Hoegée die het onderzoek uitvoerde als onderdeel van haar promotieonderzoek onder begeleiding van Arian van Asten, hoogleraar Forensic Analytical Chemistry and On Scene Chemical Analysis en een van de directeuren van het Amsterdam Center for Forensic Science and Medicine CLHC van de UvA. De Bruin-Hoegée werkte samen met onderzoekers van TNO Defence, Safety and Security in Rijswijk en met wetenschappers van verschillende lidstaten van de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW) in het kader van de Plant Biomarker Challenge. De OPCW kreeg in 2013 de Nobelprijs voor de Vrede voor haar uitgebreide inspanningen om wereldwijd chemische wapens te elimineren.

Lees meer details in het Engelse nieuwsbericht.

Grafische weergave van het onderzoek. Afbeelding: HIMS / Analytical Methods.