Op woensdag 24 januari ontvingen onderzoekers van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) het College van Bestuur van de Universiteit van Amsterdam tijdens een werkbezoek aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
Het CvB van de UvA op bezoek bij de laboratoria van HIMS. Geheel links rector magnificus Peter-Paul Verbeek, derde van links bestuursvoorzitter Geert ten Dam. Rechts staat vice-voorzitter Jan Lintsen (in profiel). Niet op de foto maar ook op bezoek was Leon van de Zande, algemeen secretaris van de UvA. Afbeelding: HIMS.

Na een bezoek aan het Swammerdam Institute for Life Sciences (SILS) werd het bestuur ontvangen bij HIMS, waar de focus lag op de synergie tussen chemie en kunstmatige intelligentie. Volgens prof. Wybren Jan Buma, wetenschappelijk directeur van HIMS: “De moleculaire chemie is bij uitstek een onderzoeksterrein waar Artifical Intelligence methoden voor grensverleggende doorbraken kunnen zorgen. Bij HIMS hebben we alle expertise in huis  die nodig is om dat ook daadwerkelijk te realiseren: van het in silico ontwerpen van moleculaire systemen en materialen, tot hun experimentele validatie.”

RoboChem en AI4Science

Het College van Bestuur bezocht de laboratoria van de groep Flow Chemistry die wordt geleid door hoogleraar Timothy Noël. Hij toonde het RoboChem-platform, een AI-ondersteund robotsysteem ontworpen voor zelfoptimalisatie en opschaling van fotokatalyse in continue flowprocessen. Het unieke platform, afgelopen vrijdag beschreven in een publicatie in Science, stelt chemici in staat om sneller en efficiënter optimale reactiecondities te ontdekken.

Daarna volgde een presentatie van Bernd Ensing en Patrick Forré van het AI4Science Lab. Zij lieten zien hoe machine learning helpt bij wetenschappelijk onderzoek over een breed scala aan onderwerpen, variërend van het voorspellen van vogeltrek tot het modelleren van zwaartekrachtgolven. En omgekeerd leidt het wetenschappelijk onderzoek ook tot nieuwe krachtige algoritmen voor machinaal leren.

Dit jaar zal de eerste generatie AI4Science promovendi afstuderen, die werken aan samenwerkingsprojecten binnen de FNWI instituten API, IoP, HIMS, SILS, IBED en IvI. Elk van deze vijf projecten liet zien dat AI-ontwikkeling en -toepassing voor wetenschappelijke ontdekkingen state-of-the-art is aan de FNWI faculteit.

Bernd Ensing (links) en Patrick Forré geven uitleg over het AI4Science lab. Afbeelding: HIMS.
Het bezoek vond plaats in een ontspannen sfeer. Afbeelding: HIMS.