Communicatiewetenschap
Media spelen een belangrijke rol in hoe wij over oudere werknemers denken. Het onderzoek van Van Selm en collega’s laat zien dat de media (traditionele, sociale en corporate media) stereotypen van oudere werknemers bevestigen, waardoor vooroordelen in stand blijven. Daarnaast is op basis van het onderzoek bekend dat krachtige beelden van oudere werknemers - getoond als een normale collega of als positief rolmodel - effectief kunnen zijn in het tegengaan van deze stereotypen, maar dat overdrijven contraproductief is. Effectieve interventies vereisen dus een goede balans, maar het is nog niet duidelijk hoe die balans kan worden bereikt. In haar onderzoek richt Van Selm zich op het ontwikkelen en onderzoeken van communicatie-interventies waarmee organisaties, overheden en beleidsmakers de stereotypering van oudere werknemers kunnen tegengaan. Daarbij staat de vraag centraal welke beelden van oudere werknemers via welke media voor welke doelgroepen effectief zijn.
Mw. dr. M. van Selm, hoogleraar Communicatiewetenschap, in het bijzonder Beeldvorming in Organisaties: Jong geleerd Oud gedaan: beeldvorming over oudere werknemers.
Toegang vrij