Economie
Milton Friedman, waarschijnlijk de meest invloedrijke econoom van de twintigste eeuw, schreef: 'de sociale verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven is de winst te vergroten'. Shalvi stelt in zijn oratie voor dat het streven naar winst tot elke prijs ertoe leidt dat mensen, inclusief bedrijfsleiders, denken in een egoïstische bubbel. Dat wil zeggen dat de belangen van mensen bepalend zijn voor de manier waarop zij informatie waarnemen en kiezen, die hun beslissingen bepaalt. Denken in een egoïstische bubbel is gevaarlijk omdat het kan leiden tot kortzichtige beslissingen en producten van slechte kwaliteit. Bijvoorbeeld wanneer veiligheid wordt opgeofferd aan winst. Om de egoïsme-bubbel te doen barsten, moet de gedragswetenschap beleidsmakers en industriëlen informeren over de beste manieren om een langetermijnperspectief te hanteren bij het ontwerpen van bedrijven en beleid, aldus Shalvi.
Prof. dr. S. Shalvi, hoogleraar Behavioural Ethics: Bursting the selfishness bubble.
Deze oratie is hier live te volgen.