Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Het streven naar winst tot elke prijs leidt ertoe dat mensen denken in een egoïstische bubbel. Dat is gevaarlijk omdat het kan leiden tot kortzichtige beslissingen en producten van slechte kwaliteit. De gedragswetenschap moet beleidsmakers en industriëlen beter informeren om die bubbel te laten knappen, beargumenteert Shaul Shalvi in zijn oratie op 14 september.
Kerngegevens van evenement De bubbel van egoïsme doorprikken
Datum
14 september 2022
Tijd
16:30
Shaul Shalvi (Foto: Dirk Gillissen)

Milton Friedman, waarschijnlijk de meest invloedrijke econoom van de twintigste eeuw, schreef: 'de sociale verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven is de winst te vergroten'. Shalvi stelt in zijn oratie voor dat het streven naar winst tot elke prijs ertoe leidt dat mensen, inclusief bedrijfsleiders, denken in een egoïstische bubbel. Dat wil zeggen dat de belangen van mensen bepalend zijn voor de manier waarop zij informatie waarnemen en kiezen, die hun beslissingen bepaalt. Denken in een egoïstische bubbel is gevaarlijk omdat het kan leiden tot kortzichtige beslissingen en producten van slechte kwaliteit. Bijvoorbeeld wanneer veiligheid wordt opgeofferd aan winst. Om de egoïsme-bubbel te doen barsten, moet de gedragswetenschap beleidsmakers en industriëlen informeren over de beste manieren om een langetermijnperspectief te hanteren bij het ontwerpen van bedrijven en beleid, aldus Shalvi.

Prof. dr. S. Shalvi, hoogleraar Behavioural Ethics: Bursting the selfishness bubble.

Deze oratie is hier live te volgen.

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411
1012 WN Amsterdam