Voor een beter begrip van religie als scheidslijn in de huidige diverse samenleving moeten we de opvattingen over religie onder een breed palet aan religieuze (minderheids-)groepen onderzoeken, betoogt Fenella Fleischmann in haar oratie op 14 oktober. Kennis van het lidmaatschap in een religieuze groep (of het gebrek daaraan) en de intensiteit van de geloofsbeleving is niet voldoende om het integratievraagstuk te begrijpen; hiervoor moeten we ook weten welke betekenis individuen ontlenen aan hun religie (of het gebrek daaraan), en hoe deze verschillende betekenissen zich verhouden tot participatie in en identificatie met een pluriforme samenleving.
Kerngegevens van evenement Geloven en erbij horen in multicultureel Europa: Een minderheidsperspectief
14 oktober 2022
Fenella Fleischmann (Foto: Kirsten van Santen)

Als gevolg van internationale migratie is religie terug van weggeweest als belangrijke scheidslijn in de hedendaagse samenleving. Bijvoorbeeld in onderzoek naar opvattingen en sociale contacten wordt herhaaldelijk een duidelijk verschil gevonden tussen moslims en niet-moslims, maar ook tussen gelovigen en seculieren. Het onderzoek van Fenella Fleischmann richt zich op de vraag onder welke voorwaarden deze scheidslijn sterker wordt en wanneer ze een meer symbolisch karakter krijgt of zelfs helemaal vervaagt. Door middel van grootschalig surveyonderzoek probeert zij antwoord te geven op de vraag wanneer mensen met een migratieachtergrond zich kunnen identificeren met Europese landen die overwegend seculier zijn en waar een anti-islamitisch discours sterk vertegenwoordigd is in het publieke debat. Welke rol spelen hierbij de verblijfsduur en vriendschappen binnen en buiten de eigen groep? De samenstelling van de schoolklas en woonbuurt? En hoe zit het met de definities van wat het betekent om 'een echte Nederlander' en 'een goede moslim' te zijn?

Prof. dr. F. Fleischmann, hoogleraar Sociologie: Believing and belonging in multicultural Europe: A minority perspective.

Deze oratie is hier live te volgen.

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411