In bijzondere gevallen kan een schuldeiser beslag leggen en verhaal nemen op goederen die aan een ander dan de schuldenaar toebehoren. De mogelijkheden hiertoe zijn in de praktijk van belang bij de aanpak van schijnconstructies en verhaalsbenadeling, vertelt Kasper Krzeminski in zijn oratie op 31 maart.
Kerngegevens van evenement Een ander verhaal: goederen van derden als verhaalsobject
31 maart 2023
Kasper Krzeminski. Foto: Kirsten van Santen

Een schuldenaar is aansprakelijk voor zijn schulden, en staat met zijn gehele vermogen hiervoor in. Blijven schulden onbetaald, dan kan de schuldeiser beslag leggen en verhaal nemen op goederen van de schuldenaar. De schuldeiser mag in de regel geen beslag leggen of verhaal nemen op goederen van derden. Zij hebben immers geen schuld aan de schuldeiser. In bijzondere gevallen kan dit echter wel. Er bestaat dan een bijzondere bevoegdheid om beslag te leggen en verhaal te nemen op een goed van een ander dan de schuldenaar. Deze mogelijkheid is in de praktijk vooral van belang bij ontduiking en frustratie van verhaal, bijvoorbeeld wanneer vermogen op naam van een derde wordt gezet om het buiten het bereik van schuldeiser te houden. In zijn oratie verkent Krzeminski de verschillende routes voor beslag en verhaal op goederen van derden bij verhaalsontduiking.

Prof. dr. K. Krzeminski, bijzonder hoogleraar Executie- en beslagrecht: Een ander verhaal: goederen van derden als verhaalsobject.

Deze oratie is hier live te volgen.

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411