Door de mens veranderen de hoeveelheden én balans van elementen, zoals koolstof, stikstof en fosfor in ecosystemen wereldwijd – denk aan de CO2-toename in de atmosfeer of de stikstofcrisis. Deze elementen vormen de bouwstenen van het leven; het begint bij opname door planten en algen, die de elementen omzetten in moleculen zoals suikers, vetten en eiwitten die essentieel zijn voor dieren. In zijn oratie schetst Dedmer van de Waal hoe hij als bijzonder hoogleraar Aquatische functionele ecologie zal onderzoeken hoe veranderingen in de hoeveelheden en balans van de elementen C (koolstof), (stikstof) N en P (fosfor) effect hebben op ecologische interacties en het functioneren van aquatische ecosystemen.
Kerngegevens van evenement Functions Matter
6 juli 2023
16:30

Hierbij kijkt Van de Waal naar de gevolgen van eutrofiëring en klimaatverandering voor bijvoorbeeld de aquatische biodiversiteit en de groei van giftige blauwalgen. Op deze manier zal hij met zijn leerstoel bijdragen aan een fundamenteel begrip van de effecten van menselijk handelen op de werking en het gebruik van aquatische ecosystemen.

Prof. dr. D. van de Waal, bijzonder hoogleraar Aquatische functionele ecologie: Functions Matter – Scaling from cells to ecosystems.

Deze oratie is hier live te volgen.